در آموزش قبلی یعنی قسمت اول انواع هواپیمای مدل، در مورد انواع هواپیمای کنترلی از نظر ماموریت پروازی صحبت کردیم. در این آموزش به دسته بندی های دیگری خواهیم پرداخت. با ایستگاه پرواز همراه باشید.
الف ـ دسته بندی هواپیماهای مدل از نظر نوع هدایت:
1– هواپیمای مدل رادیوکنترل (Radio Control Airplane):
هواپیماهایی هستند که توسط سیستم فرستنده و گیرنده رادیوکنترل هدایت می شوند .
2- هواپیمای مدل کنترل لاین (Control Line Airplane):
هواپیمایی هستند که با ریسمان یا سیم متصل به آنها کنترل می شوند .
این هواپیماها فقط می توانند در سطح یک نیمکره به شعاع طول ریسمان که مرکز آن شخص کنترل کننده است پرواز کنند.
3- هواپیمای مدل پرواز آزاد (Free Flight Airplane):
این هواپیماها پس از پرتاب، بطور آزادانه در هوا پرواز میکنند .
مانند گلایدرهای مدل پرواز آزاد و هواپیماهای موتور کشی.
ب – دسته بندی هواپیماهای مدل از نظر نوع موتور:
1- هواپیمای مدل موتور پیستونی(Piston Engine Airplane) :
هواپیمای مدلی هستند که از موتورهای پیستونی نوع دو زمانه ،
چهار زمانه (که سوخت آنها الکل و یا بنزین است ) استفاده می کنند .
2-هواپیمای الکتریک (Electric Airplane) :
هواپیمای مدلی که از موتورهای الکتریکی از نوع BRUSH یا BRUSHLESS استفاده می کنند.
3-هواپیمای داکتد فن (Ducted fan Airplane) :
هواپیمای جت مدلی هستند که از موتورهای داکتد فن استفاده می کنند .
توضیح: موتورهای داکتدفن موتور های پیستونی یا الکتریکی هستند که به جای ملخ از فن استفاده نموده
و در یک مجرای استوانه ای شکل ( داکت ) قرار می گیرند تا نقش موتور جت را ایفا کنند.
4- هواپیمای جت :
(Jet Airplane)
هواپیماهای مدلی هستند که از موتورهای جت کوچک (مینی جت) استفاده می کنند.
ج – دسته بندی نوع کیتهای هواپیمای موجود در بازار جهانی :
1- ( Ready To Fly Kits ) یا RTF :
کیتهایی هستند که تمام متعلقات لازم بر روی آنها نصب شده و آماده پرواز هستند .
در این کیتها ، موتور – سرووها و رسیور – لینکهای رابط – باک سوخت و غیره نصب شده اند
و خریدار در کمتر از ده دقیقه میتواند آن را آماده پرواز نماید و نیاز چندانی به تخصص در رابطه با نصب قطعات ندارند .
2-( Almost Ready To Fly Kits ) یا ARF :
کیتهایی هستند که کاملا آماده پرواز نبوده . شما بسته به تجربه مونتاژ و یک تا ۵ روز وقت جهت تکمیل آنها نیاز دارید .
در این کیتها ، موتور – سرووها و رسیور – لینکهای رابط – باک سوخت و غیره باید توسط شما و صحیح نصب شوند .
3- KIT:
این کیتها شامل مجموعه ای از چوب – چوب بالسا – ورق چوب سه لایی و یک نقشه
که باید طبق آن قطعات چوبی را به هم متصل کرده وهواپیما را ساخت.
معمولا ساخت این نوع از کیتها زمان طولانی ای را از ۲ هفته تا ۲ ماه نیاز دارد.
ه ) دسته بندی هواپیماهای مدل از نظر محل قرار گرفتن بال
هواپیماها از نظر محل قرار گرفتن بال به دو دسته کلی تقسیم میشوند:
بال رو و بال زیر. در طراحی هواپیمای بال رو، وزن مدل در زیر بال آویزان میشود. موقعی که مدل از حالت افقی خارج میشود، وزن آن سعی میکند آن را به حالت افقی بازگرداند.در نتیجه، مدلهای بال رو، مدلهای پایدار تر و آسان پروازتری هستند و انتخاب طبیعی برای اهداف آموزشی میباشند . مدل بال زیر درست در نقطه مقابل قرار دارد.از آنجائی که وزن این مدلها در بالای بال قرار دارد، پایداری پرواز در آنها کمتر است و مناسب خلبانان حرفه ای تر میباشد که مایل به انجام مانورهای هوائی میباشند.
انواع هواپیما از نظر جنس بدنه
یک هواپیما از سه قسمت اصلی تشکیل میشود (موتور – بدنه – سیستم رادیو کنترل) که مهمترین قسمت بدنه هواپیما است چون موتور و رادیو کنترل معمولا با تنوع زیادی در بازار به صورت آماده برای همه سایز های مختلف هواپیماها موجود است و این بدنه هواپیما است که در اختیار ما است البته انتخاب درست موتور و رادیو هم خیلی مهم هستند که در مقالات قبلی درمورد آنها صحبت کرده ایم.
هواپیماها از نظر جنس بدنه کلا به چهار دسته اصلی تقسیم میشوند
- بدنه چوبی
- کامبوزیت
- فوم
- ترکیبی ( بدنه ای مرکب از همه موارد بالا )
1- بدنه چوبی:
هواپیما های بدنه چوبی که طرفداران بیشتری دارند از چوبی به نام بالسا (که از درختی به نام بالسا) تهیه میشوند، این چوب دارای وزن بسیار پایینی است .و در ضمن هیچ گاه نمیپوسد (حتی در آب) و قابلیت سمباده خوری آن بسیار عالی و به راحتی میتوان به آن شکل داد و همچنین موقع برشکاری حتی به وسیله تیغ کاتر براحتی برش میخورد و قدرت آن در طول تارهای چوب عالی است. در ضمن با چسب چوب یا اپوکسی ( دوقلو ) و یا قطره ای قابل اتصال میباشد.چوب های بالسا در ابعاد مختلف استاندارد بر اساس اینچ و میلیمتر موجود هستند. که عمدتا در بازار ایران بصورت شیتهای ۱۰۰میلیمتر در ۱۰۰۰ میلیمتر و با قطر های از ۰.۵ میلیمتر تا ۲۰ میلیمتر یافت می شوند.
2- بدنه کامپوزیت:
هواپیماهای با جنس کامپوزیت معمولا توسط شرکتهای سازنده و در تیراژ انبوه ساخته می شوند.
3- بدنه فومی:
فوم (یونولیت) هم در ساخت هواپیمای مدل کاربرد زیادی دارد که از خصوصیات این جنس سرعت ساخت بالاتر آن میباشد و توسط ابزار هایی به نام (فوم کاتر) که توسط جریان برق کار میکند برش خورده و همچنین به وسیله سنباده به سادگی شکل می گیرد، یاد آور میشوم که یک هواپیمای فومی استحکام یک هواپیمای چوبی را ندارد.