هواپیمای کنترلی

انواع هواپیمای مدل-قسمت اول

چند نفر در کنار هواپیمای کنترلی

در آموزش قبلی یعنی تاریخچه هواپیمای مدل، مطالب کلی در مورد فن آوری این موجودات جذاب یعنی هواپیماهای مدل گفته شد. در ادامه به معرفی یکی از دسته بندی های گوناگون این حوزه تفریحی خواهیم پرداخت. با ایستگاه پرواز همراه باشید تا در مورد انواع هواپیمای مدل اطلاعات پایه ای بدست بیارید.

انواع هواپیمای مدل از نظر ماموریت پروازی

  •  هواپیماهای آموزشی (Trainer airplane)
 
(این هواپیما به عنوان اولین هواپیما برای یک مبتدی پیشنهاد می شود)
این هواپیماها برای افراد مبتدی طراحی شده اند و بهترین گزینه برای شروع یادگیری پرواز هستند ، معمولا این هواپیماها با موتورهای سایز ۰.۲۵تا ۰.۶۰ اینچ مکعب به پرواز در می آیند و . معمولا این هواپیماها بال رو (High wing)هستند . تعادل آنها در هوا بسیار خوب بوده با سرعت نسبتا پایین پرواز کرده و فرامین آنها به نرمی عمل میکنند تا شخص مبتدی در در صورت بروز اشتباه فرصت کافی برای تصحیح عمل خود داشته باشد.
معمولا در این هواپیماها از سه چرخ (دو چرخ اصلی و یک چرخ دماغه) استفاده میشود . به علت بالا بودن احتمال سانحه در هنگام آموزش، این هواپیمای مدل را ساده و ارزان و در عین حال با استحکام بالا تولید می کنند.
  •  هواپیماهای ورزشی آموزشی یا آکروبات آموزشی ( Trainer-Aerobatic airplane)
(این هواپیما به عنوان دومین هواپیما برای یک مبتدی پیشنهاد می شود)
این هواپیماها هم دارای قابلیتهای هواپیماهای ترینر است و هم میتوان از آنها برای انجام مانورهای ساده ایروباتیک استفاده نمود. بال این هواپیماها روی سطح فوقانی یا زیر بدنه سوار می شود و از ایرفویلهای نیمه متقارن (Semi symmetrical) استفاده می کند. معمولا بجای چرخ دماغه ٬ از چرخ دم استفاده می کنند.
  •  هواپیماهای آکروبات (Acrobat Aircrafts)

هواپیماهایی هستند که قابلیت انجام مانورهای آکروباتیک را دارا بوده و خود به به چند دسته دیگر تقسیم می شوند:

  • اسپورت ایروباتیک (Acrobat)معمولاً دارای نسبت قدرت موتور به وزن بالا هستند. ایرفویل متقارن (Full symmetrical) دارند. بال آنها از قسمت کابین به سمت جلو باریک می شود . بال آنها مستقیم (Straight) بوده و در وسط بدنه یا زیر بدنه نصب میشود . بدنه این هواپیماها معمولاً کوتاه و کپول است.
  • هواپیماهای ایروباتیک- پَترن (Pattern) این هواپیماها دارای بدنه باریک و کشیده و دم بلندی هستند و ضخامت بال آنها نسبتاً کم است. بنابراین پسای ( Drag ) کمتری ایجاد می کنند و سرعت بالاتری به نسبت دیگر هواپیماهای ایروباتیک دارند . بخش جلویی بال آنها معمولا دارای زاویه به سمت عقب (Sweep back) است . و در لبه فرار بال ( لبه پشت بال ) مستقیم یا زاویه کمی به سمت جلو دارند (Sweep Forward) . سرعت پرواز آنها نسبت به سایر هواپیماها بالا بوده و عکس العمل فرامین آنها بسیار سریع است.
  • هواپیماهای 3D Aerobatic فوق العاده مانور پذیر بوده و تقریباً تمام مانورهای ایروباتیک را انجام میدهند. دارای سرعت پایین و قدرت موتور بسیار بالا یی هستند. بال آنها دارای ایرفویل متقارن ( symmetrical ) و نسبتاً ضخیم بوده و در عین حال بالهای نسبتا کوتاح وپهنی دارند . بدنه آنها بسیار سبک و گران قیمت می باشند . این هواپیما ها به دلیل طراحی خاص خودمی توانند حول محور عمودی مانورهای جالب و خاصی هم چون Hover -Knife Edge – – Knife Edge Flat Spin و عیره انجام دهند. مجموعه ای از این نوع هواپیما را می توانید در بخش هواپیماهای3D aircraftمشاهده فرمایید .
  • هواپیمای مقیاسی (Scale) هواپیماهایی هستند که طبق یک نمونه واقعی ساخته شده اند . در هواپیماهای مقیاسی ، تمامی جزئیات و اندازه ها دقیقاً طبق مقیاس ساخته می شوند . و میتواند عضو هر یک از گروههای بالا باشد . هواپیمای lancair mk_II_120جزو همین دسته است .
  • هواپیماهای نیمه مقیاسی (Semi scale) : همان هواپیما های مقیاسی هستند که برخی جزئیات و اندازه ها و یا گاهی ایرفویل بالهای آنها را تغییر می دهند تا پرواز آنها در سایز و ابعاد جدید اصلاح شود .
هواپیماهای گلایدر (Glider) :
  • هواپیماهای گلایدر موتور دار رادیوکنترل: معمولا دارای موتور الکتریکی کوچکی هستند که در هنگام بالا رفتن ( Take Of ) ازآن استفاده میکنند .
  • هواپیماهای گلایدر بدون موتور رادیوکنترل: همانگونه که از نام آنها مشخص است موتور ندارند و فقط از وزش باد برای اوج گرفتن اسفاده می کنند و با کاهی توسط یک بند مانند بادبادک آنها را بالا میفرستند و سپس بند را رها میکنند.

هواپیماهای پارک فلایر (Parkflyers )این هواپیماها معمولا از موتور الکتریکی استفاده نموده و بدنه فومی و بسیار سبکی دارند. بنابراین شما می توانید آنها را در حیاط منزل یا پارکها به پرواز در آورید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *