کوادکوپتر

چک لیست قبل از پرواز کوادکوپتر

یک مرد در حال پر کردن چک لیست پرواز کوادکوپتر

پرواز یک کوادکوپتر در عین سادگی پیچیدگی‌های خود را دارد. به عنوان خلبان باید هم درک صحیحی از قوانین داشته باشید و از آنها پیروی کنید و هم نسبت به دستگاه شناخت کافی داشته باشید و مطمئن باشید که همه چی به درستی سر جای خود کار می‌کند . وجود هرگونه مشکلی در کوادکوپتر می‌تواند کل عملیات پرواز شما را به خطر بیندازد و عواقب جبران ناپذیری داشته باشد.

رعایت نکردن قوانین هم به نوع دیگری می‌تواند عواقب داشته باشد که حتی از اولی سخت‌تر خواهد بود. در مقاله قوانین و مقررات پرواز کوادکوپتر در ایران در مورد این قوانین صحبت کردیم. در اینجا می‌خواهیم در مورد چک لیست قبل از پرواز با کوادکوپتر صحبت کنیم. بدون شک رعایت تمام پارامترها و بررسی آنها قبل از پرواز پیچیدگی‌های خاص خود را داره و در صورتی که به صورت مکتوب و مرتب نباشه امکان فراموش شدنش بسیار بالاست. بنابراین اگر باکوادکوپتر کار می‌کنید حتماً توصیه می‌کنیم که چک لیست‌های مرتبی قبل از پرواز داشته باشید و آنها را با دقت پر کنید و هر بند را با حساسیت بررسی کنید. تایید چک لیست‌ پرواز کوادکوپتر و شروع پرواز تا درصد بسیار خوبی امنیت پرواز شما و به نتیجه رساندن ماموریتتان را تضمین می‌کند و از طرفی برای مشکلات احتمالی بعدی هم سند قابل اتکایی خواهد بود.

قبل از اینکه شروع کنیم یک نکته اینکه اگر فقط برای تفریح و سرگرمی کوادکوپتر خریده‌اید من قصد پرواز در بیابان و کوه و دشت را دارید، بعضی بندهای این چک لیست پرواز کوادکوپتر به کارتان نمی‌آید چون مربوط به گزارش‌های بعدی و مرتبط با عملیاتی است که توسط کوادکوپتر انجام می‌دهد مثل نقشه برداری و تصویربرداری‌های حرفه‌ای. اما این چک لیست‌ها می‌تواند الهام بخش باشد تا بدانید که قبل از پرواز چه مواردی را باید بررسی کنید تا پرواز ایمنی داشته باشید.

آماده سازی کوادکوپتر برای پرواز

ثبت جزئیات اولیه در چک لیست پرواز کوادکوپتر

قبل از اینکه شروع به پرواز کنید موارد زیر را به دقت یادداشت کنید تا برای مستنداتتان مورد استفاده قرار گیرد.

  • نام خلبان
  • نام خانوادگی خلبان
  • تاریخ پر کردن چک لیست پرواز کوادکوپتر
  • پلاک کوادکوپتر یا پهپاد
  • مدل دقیق پهپاد
  • شماره سریال پهپاد
  • وزن پهپاد در هنگام پرواز

بررسی قوانین محلی مکان پرواز

با وجود اینکه قوانین در یک کشور ثابت هستند اما لازم است قبل از پرواز مجدداً قوانین مرتبط با محلی که می‌خواهید پرواز کنید را دوباره بررسی کنید. ممکن است محل پرواز شما نزدیک به فرودگاه یا مناطق امنیتی و نظامی باشد که در این صورت نیاز است که مجوزهای جداگانه‌ای علاوه بر مجوزهای روتین مناطق معمولی دریافت کنید. به همین دلیل قبل از پرواز حتماً در مورد محلی که می‌خواهید پرواز کنید تحقیق کنید. بهتر است از یکی از افرادی که به منطقه آشنایی دارند کمک بگیرید تا مطمئن باشید که چیزی از قلم نمی‌افتد. پس از آن موارد زیر را چک کنید و تیک بزنید.

  • نماینده محلی در مورد گ عملیات پرواز توضیح داد
  • مقررات محلی بررسی شد
  • نسخه‌های چاپ شده از قوانین محلی بررسی شد
  • نزدیکی به فرودگاه بررسی شد
  • نزدیکی به مناطق امنیتی و نظامی بررسی شد

گواهینامه خلبانی شخص خلبان

طبق قانون کسی که با کوادکوپتر یا پهپاد پرواز می‌کند باید گواهینامه و تاییدیه سازمان هواپیمایی کشوری را برای پرواز داشته باشد. بررسی کنید که شخص خلبان دارای این گواهینامه است و اعتبار آن نگذشته باشد.

بررسی زمان بیمه نامه پهپاد در چک لیست پرواز کوادکوپتر

هر چقدر هم که خلبان ماهری باشید و هر چقدر هم که احتیاط کنید احتمال وقوع کراش پایین می‌آید اما هیچ وقت به صفر نمی‌رسد و همیشه ممکن است که شرایط به گونه‌ای پیش برود که پهپاد شما دچار آسیب یا کرش شود. بنابراین بهتر است قبل از پرواز آن را بیمه کنید اگر بیمه کرده‌اید تاریخ بیمه نامه را چک کنید تا نزدیک به انقضا نباشد و از طرفی مکان پرواز و نوع پرواز شما را پوشش دهد.

دقت کنید که بیمه نامه‌ای که دارید ماموریت و عملیات پرواز شما را پوشش دهد چون در غیر این صورت و در صورت بروز حادثه تعهدی نسبت به شما و پرنده‌تان ندارد. الان و در اسفند ۱۴۰۲ بیمه حافظ شرایط بیمه کردن پهپادها را دارد و مورد تایید سازمان هواپیمایی کشوری نیز هست.

بررسی مجوزهای مورد نیاز برای پرواز در منطقه مورد نظر

حقیقت این است که پرواز در ایران نسبت به سایر کشورها شرایط سختگیرانه‌تری دارد و باید از چندین جا مجوز بگیرید. البته این روند رو به بهبود است اما تا همین دو سال پیش برای یک پرواز باید از چندین ارگان مختلف مجوز می‌گرفتید و در نهایت ممکن بود باز هم پرنده شما توقیف شود و امکان پیگیری وجود نداشت. در مقاله مقررات پرواز کوادکوپتر در ایران به تفصیل در مورد این موضوع صحبت کردیم.

بررسی شرایط آب و هوایی

یکی از نکات مهمی که حتماً قبل از پرواز باید به آن توجه کنید آب و هوای مکان پرواز است. شرایط جوی می‌تواند مرز بین موفقیت و شکست را برای یک عملیات پروازی تعیین کند. فقط با یک بررسی ساده هواشناسی می‌توانید مطمئن بشوید که تغییرات جوی خطرناکی برای کوادکوپتر مانند باد و شدید یا مانند آن وجود دارد یا خیر.

این موضوع زمانی که بخواهید در ارتفاعات پرواز کنید اهمیت بالاتری دارد چون در این مناطق وه بر کاهش فشار هوا سرعت باد هم بالاتر است و تاثیرات زیادی روی پرواز پرنده‌تان می‌گذارد.

از طرفی عوامل دیگری مانند ابرهای غلیظ و مه شدید و سایر عوامل محیطی که می‌توانند به سرعت در منطقه به وجود بیایند میتواند برای کوادکوپترتان خطرناک باشد

بدون شک لازم به گفتن نیست و خودتان می‌دانید که بارش‌ها چقدر می‌توانند به سیستم پهپادی شما آسیب بزنند و قطعات الکترونیکی آن را خراب کند. پس قبل از اینکه پرواز کنید حتماً شرایط جوی را بررسی کنید و به سوالات زیر جواب بدهید.

  • آیا سرعت باد در محدوده قابل قبولی قرار دارد؟
  • آیا دید مستقیم برای پرواز در منطقه کافی است؟
  • آیا بارندگی در منطقه وجود دارد؟

پرواز کوادکوپتر در برف

بررسی جزئیات پرواز در چک لیست پرواز کوادکوپتر

کمی بالاتر جزئیات پرنده و خلبان آن را در چک لیست پرواز کوادکوپتر نوشتیم حالا نوبت این است که هدف از انجام آن ماموریت را ثبت کنیم.
هدف از پرواز کدام یک از گزینه‌های زیر است

  • تصویربرداری
  • نقشه برداری
  • عملیات جستجو و نجات
  • بررسی خطوط انتقال برق
  • بررسی خطوط انتقال گاز
  • سایر

در گزینه آخر اگر هیچ کدام از موارد بالا هدف از عملیات پروازتان نیست حتماً به تفصیل درج کنید که برای چه این ماموریت را انجام می‌دهید

بررسی باتری‌ها و شارژ آنها

همانطور که در حال آماده سازی کوادکوپتر خود برای انجام عملیات هستید یکی از مهم‌ترین موارد این است که باید اطمینان حاصل کنید تمام باتری‌ها دارای شارژ کافی هستند و تک تک آنها در سلامت کاملند. حداقل ۷۵ درصد شارژ برای هر باتری مورد نیاز است و اگر کمتر از این میزان باشد ممکن است در حین اجرای عملیات برایتان مشکل ساز شود. بنابراین اگر می‌خواهید در حین عملیات معطل نشوید یا وقفه در کارتان نیفتد سعی کنید باتری‌ها را با دقت چک کنید و آنها را شارژ کامل کنید. شارژ باتری‌های کوادکوپتر به خصوص کوادکوپترهای حرفه‌ای زمان زیادی می‌برد، بنابراین با یک احتیاط ساده کافیست تا وقفه در انجام کار خود نیندازید.

بررسی و شارژ باتری رادیو کنترل

علاوه بر کوادکوپتر حواستان باید به رادیو کنترل هم باشد. معمولاً باتری‌های رادیو کنترل از آنجایی که دیرتر تمام می‌شوند احتمال بالاتری برای فراموش شدن توسط خلبان دارند پس حتماً آنها را چک کنید. اگر در حین عملیات متوجه شوید که شارژ رادیو کنترل‌تان به اندازه کافی نیست حسابی کلافه خواهید شد ، پس قبل از حرکت شارژش کنید.

بررسی ظاهری و ساختاری قطعات کوادکوپتر

قبل از هرگونه پرواز باید تمام قطعات کوادکوپتر را با دقت بالا بررسی کنید تا مطمئن بشوید که سیستم قبل از شروع به کار هیچ ایرادی نخواهد داشت. حواستان باشد این کار را زمانی انجام دهید که کوادکوپتر کاملاً خاموش است ‌ هر ایرادی هر چقدر هم کوچک باشد می‌تواند مشکل ساز شود چون با گذشت زمان و وقتی که چند مشکل کوچک با هم ترکیب می‌شوند می‌تواند آسیب جدی به عملکرد کوادکوپتر شما بیندازند. موارد زیر را با دقت چک کنید

  • بدنه کوادکوپتر
  • ملخ‌ها
  • موتورها
  • گیمبال و دوربین
  • چراغ‌های نشانگر
  • پیچ‌ها
  • جی پی اس
  • پایه فرود
  • باتری‌ها
  • اسپید کنترل‌ها
  • قطب‌نما
  • سیم کشی پرنده

تمام موارد بالا را با دقت بررسی کنید و اگر کوادکوپتر شما نیاز به تعمیر دارد قبل از پرواز حتماً این کار را انجام دهید. از هیچ مشکل کوچکی صرف نظر نکنید.

کوادکوپترتان را تمیز کنید

قبل از پرواز هرگونه کثیفی و آشغال‌های ریز را از روی پرنده خود بردارید. به خصوص روی موتورها را با دقت چک کنید تا چیزی در آنها نباشد. هر قطعه کوچکی می‌تواند باعث اختلال در عملکرد سیستم کوادکوپتر شما شود و عملیاتتان را مختل کند. بنابراین بعد و قبل از هر پرواز باید به دقت قطعات کوادکوپتر خود را بازرسی کنید تا جسم خارجی به داخل پرنده‌تان نرود.

فریمور سیستم خود را چک و در صورت نیاز آپدیت کنید

قبل از اینکه کالیبراسیون انجام دهید باید سیستم عامل پرنده خود را چک کنید تا در صورت نیاز به آپدیت، نسخه‌های جدید نرم‌افزار دریافت شود. این کار باید هم برای قطعات مختلف کوادکوپتر و هم برای رادیو کنترل انجام بگیرد.

آنتن‌ها را برای دریافت قوی‌ترین سیگنال‌ها تنظیم کنید

بهتر است قبل از پرواز آنتن‌ها را در موقعیتی قرار دهید که بیشترین سیگنال را دریافت کنند. قدرت سیگنال برای ارسال و دریافت داده بسیار مهم است و نمی‌توان آن را نادیده یا دست کم گرفت. پس این به نفع خود شما کوادکوپترتان و عملیاتی که قصد انجام آن را دارید هست که قبل از پرواز آنتن‌ها را تنظیم کنید. پس از این کار دو مورد زیر را بررسی کنید و تیک بزنید

  • آنتن‌ها به درستی تنظیم شده‌اند
  • قدرت سیگنال تست شده است

کالیبراسیون سیستم را بررسی کنید

نباید سیستم را مجدداً کالیبره کنید مگر اینکه مشخص بشه به درستی کار نمی‌کند‌. قطب‌نما و ماژول جی پی اس بخش‌های مهمی از سیستم موقعیت یابی هستند که در هنگام عملیات از اهمیت بالایی برخورد دارند. ویژگی موقعیت یابی و وابسته به آن پرواز خودکار کوادکوپتر به درستی کارکرد این حسگرها بستگی دارد بنابراین مهم است که به بهترین نحو کالیبره شوند البته اگر کالیبره نیستند. سیستم را بررسی کنید و به سوالات زیر پاسخ دهید.

  • آیا قطب نما نیاز به کالیبره دارد؟
  • آیا جی پی اس نیاز به کالیبره دارد؟
  • آیا بازگشت به خانه نیاز به کالیبره دارد؟
  • آیا IMU نیاز به کالیبره دارد؟

کالیبره کردن قطب نما

همانطور که گفته شد کالیبره کردن قطب‌نما از اهمیت بالای برخوردار است. این موضوع به خصوص هنگامی که مکان پرواز تغییر می‌کند ممکن است از اهمیت بالاتری برخوردار شود و کالیبره نبودن آن تداخل در سیستم ایجاد می‌کند. کالیبره کردن قطب نما اغلب به آسانی و با یک دستور درون برنامه‌ای انجام می‌شود فقط باید به دقت انجام دهید. دقت کنید که قبل از کالیبره کردن مراحل زیر را با اطمینان انجام دهید تا مطمئن شوید که شانس کالیبراسیون صحیحتان بالا باشد.

  • تمام قطعات فلزی را از روی بدن خود بردارید مانند حلقه و ساعت
  • اطمینان حاصل کنید که باتری‌ها حداقل ۷۵ درصد شارژ دارند
  • پهپاد را روی یک سطح ثابت و صاف قرار دهید
  • کالیفرنی طبق دستورالعمل انجام دهید

کالیبره کردن سیستم موقعیت یاب جی پی اس

اگر مختصات پرنده شما در سیستم جی پی اس به درستی نشان داده نشود به یک اتصال اینترنتی فعال نیاز دارید تا کالیبراسیون را انجام دهید. از آنجایی که جی پی اس برای انتقال اطلاعات به سیستم‌های ماهواره‌ای خارجی متکی است، برای پیدا کردن مختصات موقعیت جغرافیایی خود باید یک اتصال امن به اینترنت برقرار کنید. این کار معمولا در داخل نرم‌افزار انجام می‌شود بنابراین لازم است تا دفترچه راهنما را بخوانید تا مراحل آن را پیاده سازی کنید.
بعد از بازنشانی مختصات باید صحت مختصات نشان داده شده را بررسی کنید.

کالیبره کردن IMU

واحد اندازه گیری اینرسی یا IMU سیستمی است که از ترکیب شتابسنج‌ها ژیروسکوپ‌ها و گاهی مغناطیس سنج‌ها استفاده می‌کند تا محاسبه سرعت زاویه و شتاب خطی را انجام دهد. کالیبراسیون i ام یو به سادگی انجام می‌شود و با وجود اینکه این ابزارها پیچیدگی خود را دارند اما به راحتی می‌توانید کالیبراسیونشان کنید. قبل از انجام کالیبراسیون مطمئن شوید که باتری به اندازه کافی برای کل کار شارژ دارد و سپس مراحل زیر را انجام دهید.

  • بررسی کنید که باتری کوادکوپتر حداقل ۷۵ درصد شارژ داشته باشد
  • کوادکوپتر را روی یک سطح صاف و ثابت قرار دهید
  • کالیبراسیون را طبق دستورالعمل دفترچه راهنما انجام دهید

کالیبراسیون بازگشت به خانه

در شرایطی بازگشت به خانه می‌تواند خیلی حیاتی عمل کند و پرنده شما را از شرایط سخت نجات دهد بنابراین حواستان باشد که به دقت آن را پیکربندی کنید و صحت موارد زیر را چک کنید.

  • ارتفاع بازگشت به خانه بالاتر از بالاترین نقطه در منطقه محلی تنظیم شده باشد.
  • مختصات RTH به درستی وارد شده باشد.

تنظیم حداکثر ارتفاع پرواز

علاوه بر بازگشت به خانه باید حداکثر ارتفاع عمومی را که پرنده قادر به پرواز در آن باشد و قوانین را نقض نکند و از طرفی از محدوده سیگنال شما هم خارج نشود تنظیم کنید. به نوعی باید حداکثر ارتفاع پرواز برای کوادکوپتر در محدوده کنترل زمینی و همچنین حداکثر ارتفاع پرواز برای قرارگیری کوادکوپتر در محدوده قانونی را رعایت کنید.

آماده سازی کوادکوپتر برای پرواز

بعد از انجام تمامی مراحل بالا به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که کوادکوپتر را برای پرواز آماده سازی کنید. سعی کنید آن را در مناسب‌ترین نقطه قرار دهید و پشت سر آن بایستید. بهترین نقطه مکانی است که حدا الامکان کوادکوپتر روی آن صاف قرار بگیرد و از طرفی جسم خارجی مثل علف هنگام پرواز لابلای موتورهایش قرار نگیرد. موارد زیر را رعایت کنید.

  • کوادکوپتر در زمینی ثابت و هموار قرار بگیرد.
  • اطراف کوادکوپتر خالی از هر نوع مانعی باشد.
  • بالای سر کوادکوپتر از هر مانعی خالی باشد.

تغییر تاریخ پرواز

در صورتی که شرایط جوی به هر دلیلی مناسب نبود باید روز دیگری را برای پرواز انتخاب کنید. بهتر از همین الان هواشناسی را چک کنید و تغییر تاریخ را در چک لیست‌های خود ثبت کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم که تا حد امکان کامل تمام مواردی که قبل از پرواز با کوادکوپتر نیاز به بررسی آنها دارید را با ذکر دلیل توضیح دهیم. شاید بعد از خواندن این مقاله به نظرتان بیاید که این کارها خیلی سخت و طاقت فرسا خواهند بود اما اینطور نیست چک کردن هر موردی فقط چند ثانیه یا چند دقیقه وقت شما را می‌گیرد اما می‌تواند تضمین کند که پرواز ایمنی داشته باشید و اصطلاحا مرز بین پیروزی و شکست در یک عملیات خواهد بود. افراد با تجربه تمامی موارد را در ذهن دارند اما شما بهتر است یک چک لیست پرواز کوادکوپتر آماده کنید که این موارد در داخلش باشد تا هر بار قبل از پرواز بتوانید اطمینان حاصل کنید که هیچ موردی را فراموش نکرده‌اید.

اگر به دنبال اطلاعات و مقالات جامع در مورد کوادکوپترها هستید، صفحه مقالات مرتبط با کوادکوپتر منبع مفیدی برای شماست. در این بخش، مجموعه‌ای از مقالات تخصصی و تحلیلی در مورد انواع کوادکوپترها، تکنولوژی‌های جدید، نکات نگهداری و استفاده، و بررسی مدل‌های مختلف ارائه شده است. با مطالعه این مقالات، می‌توانید با آخرین روندها و اطلاعات دقیق درباره کوادکوپترها آشنا شوید و تصمیمات بهتری در خرید و استفاده از آن‌ها بگیرید.

منبع : سایت process

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *