کوادکوپتر

مراحل ثبت پلاک پهپاد و دریافت مجوز پرواز کوادکوپتر و هلی شات

یک کوادکوپتر در حال پرواز در آسمان در حال غروب و نمایی از ساختمان ها

مراحل اخذ مجوز پرواز کوادکوپتر و هلی شات

یکی از سوالاتی که صاحبان و مالکان کوادکوپترها از ما می پرسند چگونگی دریافت مجوز برای پهپاد های آنهاست. در مقاله قوانین و مقررات پرواز هلی شات در ایران دقیقاً به این موضوع اشاره کردیم که چه کوادکوپتر هایی نیاز به دریافت مجوز دارند. در آن مقاله گفته ایم که کوادکوپتر های کوچک که کمتر از ۲۰۰ گرم وزن دارند نیازی به دریافت مجوز ندارند.

اما هلی شات هایی با دوربین با کیفیت بدون شک بیشتر از این وزن دارند و باید ثبت پلاک شده و برای آنها مجوز دریافت شود. اگر شما هم صاحب یک کوادکوپتر هستید و قصد پرواز در یک منطقه خلوت را ندارید بهتر است این مقاله را بخوانید تا از دشواریهای دریافت مجوز برای کوادکوپتر ها مطلع شوید.

مراحل ثبت پلاک و اخذ مجوز پرواز کوادکوپتر

برای ثبت پلاک پهپاد و دریافت مجوز پرواز کوادکوپتر باز باید از چندین ارگان و نهاد اقدام کنید که در اینجا لیستی از از آن ها را برای شما خواهیم آورد. مشکل اصلی اینجاست که به دلیل تعدد قوانین در حوزه کوادکوپترها و هلی شات ها هر مدیری در هر نهادی از یک مرجع مهم یک مصوبه لازم الاجرا دارد و خود را ملزم به دخالت و تصمیم گیری در به کارگیری پهپادهای نظامی می داند و از طرفی خود را اصلی ترین بازیگر این میدان دانسته و اعمال قدرت را با مخالفت جدی در این زمینه برابر می داند.

ناهماهنگی های بسیار زیادی که در حوزه قوانین تصویب شده در این موضوع وجود دارد باعث شده تا کار برای مالکان و بهره برداران هلی شات های بدون سرنشین و کوادکوپترها بسیار دشوار شود. همانطور که میدانید استفاده از کوادکوپتر ها در حوزه فیلمبرداری و رسانه تصویر برداری های هوایی سمپاشی های هوایی نقشه برداری ها امداد و نجات بازرسی خطوط برق و انتقال گاز حفاظت سینما و گردشگری و مدیریت بحران آن بسیار کاربرد دارد و تمام کشور ها روز به روز در این زمینه در حال پیشرفت های چشمگیری هستند. اما متاسفانه در کشور ما به دلیل مسائل امنیتی و وجود قوانین سختگیرانه امکان ثبت پلاک پهپاد و اخذ مجوز پرواز و در نتیجه رشد شرکت ها در این زمینه بسیار سخت است. گاهاً مدیران شرکتهای خصوصی به دلیل دشواری های این مسیر از ادامه راه مان شده و انرژی و نیروی خود را در حوزه دیگری صرف می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود تا حوزه کوادکوپترها همچنان در کشور مسکوت بماند.

البته لازم به ذکر است که شرکت های زیادی در این زمینه فعال هستند و پیشرفت های چشمگیری را هم دارند اما مسئله ما این است که اگر قوانین به صورت واضح و روشن وجود داشت سرعت این پیشرفت چند برابر میشد.

در لیست زیر تلاش شده تا برخی از ارگان های مسئول که برای پرواز به دریافت مجوز از آنها نیاز دارید به تصویر کشیده شود.

لیست ارگان های مسئول برای اخذ مجوز پرواز کوادکوپتر و هلی شات

در مرحله اول ثبت پلاک پهپاد و دریافت مجوز پرواز کوادکوپتر و هلی شات، ستاد کل نیروهای مسلح است که به ارگان‌های زیر مجوز فعالیت برای جلوگیری از پرواز کوادکوپترهای غیرنظامی را داده است.

  • سپاه پاسداران: این ارگان اجازه دارد که هلی شات های بدون مجوز در حوزه خود را به صورت کامل توقیف کند.
  • بسیج: این سازمان هم هم از طرف ستاد کل نیروهای مسلح مجاز است تا پرواز کوادکوپتر های بدون مجوز را ساماندهی کند و جلوی آنها را بگیرد.
  • سازمان پدافند غیرعامل: این سازمان وظیفه ساماندهی و هماهنگی پهپاد ها و هلی شات های غیر نظامی را بر عهده دارد.
  • سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح: این سازمان وظیفه توقیف و دستگیری نقشه برداران دارای مجوز از شورای تامین را دارد و همین موضوع باعث ایجاد اختلال در روند نقشه برداری های هوایی حتی با وجود مجوز می شود.
  • علاوه بر این تمام دیده بان های مسلح و یگان های پاسدار و حفاظت نهاد های حساس اجازه دارند تا بدون اخطار و بدون کسب اطلاع از قانونی بودن یا نبودن پرواز یک هلی شات آن را منهدم کنند. بارها پیش آمده که کوادکوپتر های چند ده میلیونی و چند صد میلیونی شرکت های دانش بنیان  با وجود مجوز و در حال پرواز قانونی منهدم شده‌اند و در ادامه هیچ‌کس پاسخگوی ضرر آنها نبوده است.

در مرحله دوم شورای امنیت کشور است که به ارگان های زیر مجوز فعالیت برای جلوگیری از پرواز کوادکوپتر های غیرنظامی را داده است.

  • نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران: این سازمان وظیفه نظارت و اعمال قانون و توقیف پهپاد ها و کوادکوپتر های بدون مجوز را دارد.
  • وزارت اطلاعات: این سازمان وظیفه تایید صلاحیت ها و رصد فعالیت‌های هلی شات ها و صاحبان آنها را بر عهده دارد.
  • سازمان هواپیمایی کشوری: این سازمان وظیفه صدور مجوز برای همه امور پروازی و شرکت های فعال در زمینه کوادکوپتر ها را دارد. نکته‌ای که در اینجا مطرح است این است که تراکم زیاد مسئولیت های این سازمان باعث شده دریافت یک مجوز ۶ ماهه حتی بیشتر از یک سال هم طول بکشد.
  • علاوه بر این‌ها شورای امنیت کشور هم به تمام دیده بان های مسلح و یگانه های پاسدار و حفاظت نهادهای حساس هم اجازه انهدام و ساقط کردن هلی شات های در حال پرواز حتی با وجود مجوز را دارا می باشند.

سازمان ها و مواردی که ذکر شد از ستاد کل نیروهای مسلح و شورای امنیت کشور اجازه دخالت در موضوع پهپاد را داشتند. چند ارگان دیگر هم در این موضوع دخیل هستند که در اینجا به آنها اشاره می کنیم.

  • پدافند هوایی ارتش: این سازمان وظیفه مقابله با پهپاد ها و پرواز هایی که به آنها اعلام نشده اند را دارد و به صورت کامل می‌تواند آنها را منهدم کند.
  • بخشی از وزارت دفاع وظیفه نظارت بر کوادکوپترها و ریز پهپاد ها و جلوگیری از واردات آنها را دارد این درحالی است که مسئولیت این بخش بر عهده وزارت اطلاعات است همین موضوع باعث شد تا ترخیص دستگاه هایی که حتی تایید های امنیتی را هم گرفتند جلوگیری شود و بازار قاچاق رونق پیدا کند.
  • اماکن ناجا و ستاد امر به معروف و نهی از منکر هم این اجازه را دارد تا کواد کوپتر های آتلیه داران را به بهانه عدم رعایت موازین اخلاقی توقیف و منهدم کند.
  • شرکت فرودگاهها و ناوبری ایران موظف و نظارت پرواز کوادکوپتر ها و عدم تداخل آنها با پروازهای دارای سرنشین است. البته این موضوع کاملاً قابل درک و صحیح است.
  • شورای تامین استان ها و شهرستان ها وظیفه اعطای مجوز به پروازها و کاربران و اطلاع آن به ۵ نهاد نظامی انتظامی و امنیتی را دارد.
  • از طرفی سازمان تنظیم مقررات رادیویی از طرف وزارت ارتباطات موظف است تا واردات و بهره‌برداری دستگاههای بی سیم و کنترل از راه دور را محدود کند، و اجازه آن ها را تنها در صورت اخذ مجوز از خود صادر کند.

این تمام ماجرا نیست..

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، ثبت پلاک پهپاد و دریافت مجوز برای پرواز کوادکوپتر در ایران یکی از چالش‌برانگیزترین مراحل قانونی محسوب می‌شود و در بسیاری از موارد، این فرآیند به دلیل پیچیدگی‌های اداری و محدودیت‌های قانونی تقریباً غیرممکن به نظر می‌رسد. بسیاری از مشتریان ما تصور می‌کنند که تنها با مراجعه به یک ارگان مشخص، می‌توانند پهپاد خود را پلاک کنند و به‌طور دائم و بدون محدودیت از آن استفاده نمایند. اما واقعیت این است که اخذ مجوز برای هر پرواز و در هر منطقه، نیازمند طی کردن مراحل متعدد و زمان‌بر از سوی چندین سازمان و ارگان مختلف است.

این فرآیند به‌گونه‌ای طراحی شده که تنها برای پروازهای ضروری و خاص، نظیر مأموریت‌های حرفه‌ای سازمان‌ها و شرکت‌هایی که فعالیت تخصصی در حوزه پهپادها دارند، امکان‌پذیر است. حتی در این موارد نیز، زمان‌بندی و هماهنگی‌های گسترده‌ای میان ارگان‌ها مورد نیاز است، و مجوزها معمولاً محدود به پروازهای مشخص و در بازه‌های زمانی خاص می‌باشند.

برای افرادی که از کوادکوپترها و پهپادها صرفاً برای سرگرمی یا فیلم‌برداری‌های غیرحرفه‌ای استفاده می‌کنند، این روند طولانی و پیچیده عملاً کاربردی نیست. در نتیجه، توصیه می‌شود پیش از خرید یا استفاده از پهپاد، حتماً با قوانین محلی و محدودیت‌های موجود آشنا شوید. همچنین، بهتر است از مکان‌هایی که نیازی به اخذ مجوز ندارند و در مناطق غیرحساس و خلوت واقع شده‌اند برای پرواز استفاده کنید. این کار نه تنها از مشکلات قانونی جلوگیری می‌کند بلکه تجربه‌ای امن و بی‌دغدغه برای شما به ارمغان خواهد آورد.

جالب است بدانید که علاوه بر تمامی این مجوزها مجوزهای ذاتی هر پرواز را هم باید دریافت کنید. مثلاً :

  • مجوز وزارت ارشاد برای ساخت فیلم
  • مجوز صدا و سیما برای امور خبری
  • مجوز وزارت صمت در تاسیس و بهره برداری واحدهای صنعتی
  • مجوز سمتا از وزارت دفاع برای تولید سامانه‌ها و اقلام دفاعی
  • مجوز وزارت جهاد برای امور سمپاشی و کشاورزی
  • و غیره

همانطور که در این مقاله ذکر شد ممکن است که شما پهپاد خود را ثبت پلاک کرده باشید و چندین مجوز از چند ارگان و سازمان و نهاد داشته باشید اما همچنان هلی شات شما مورد انهدام قرار بگیرد. تمام این ها به این موضوع وابسته است که شما نباید در مناطق حساس و امنیتی پرواز کنید. کواد کوپتر خود را فقط به این دید خریداری کرده و پرواز دهید که در طبیعت و در فضای باز و به دور از هرگونه مرکز امنیتی از خود و خانواده خود و طبیعت را تصویر برداری کنید. برای خرید کوادکوپتر میتوانید انواع مدل های آن را در این لینک مشاهده کنید.

منبع : سایت itiran

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *