نبایدهای اولین پرواز کوادکوپتر
در قسمت اول در مورد آموزش پرواز کوادکوپتر برخی از ساده ترین اشتباهات که بیشترین احتمالات را در اولین پرواز کوادکوپتر برای ایجاد حوادث و رقم میزند صحبت کردیم. در مورد موارد قانونی که باید قبل از پرواز در نظر گرفته شود، در رابطه با درختان و سیمهای برق که چقدر میتوانند به سادگی کوادکوپتر را دچار مشکل و سقوط کند و سایر مسائل صحبت کردیم. اگر تاکنون قسمت اول را مطالعه نکردید می توانید از این لینک موارد مهم را مطالعه کنید. در این قسمت هم در مورد بعضی از اشتباهات بزرگ که شاید در عین سادگی مورد توجه قرار نگیرند صحبت خواهیم کرد.
در محدوده برد رادیو کنترل کوادکوپتر پرواز کنید
ارتباط بین رادیو کنترل و کوادکوپتر همانطور که می دانید از طریق امواج صورت می گیرد. بسته به اینکه چقدر ماژول مورد استفاده در کوادکوپتر شما دارای برد است، کارخانه های سازنده کوادکوپتر ها یک محدوده برد برای آنها تعریف می کند. اولین نکته ای که باید توجه داشته باشید این است که برد کوادکوپتر ها به صورت حدودی عنوان می شود چون این مقدار به شدت به شرایط محیطی و نویز های موجود در فضا و حتی شرایط آب و هوایی وابسته است. بنابراین قبل از پرواز به دقت مطالعه کنید که کوادکوپتر شما چقدر برد دارد.
خیلی دور نشوید
یکی از اشتباهاتی که خلبانان کوادکوپترها به خصوص کوادکوپتر های مبتدی در اولین پرواز کوادکوپتر که برد محدودتری دارند انجام می دهند این است که بیشتر از حد امکان کواد کوپتر را از خود دور می کند. این کار باعث ضعیف شدن سیگنال ارتباطی بین کواد کوپتر رادیو کنترل می شود و ممکن است به صورت آنی نتوانید کنترل پرنده خود را به دست بگیرید. البته مدل های زیادی این قابلیت را دارند که به محض از دست رفتن سیگنال، قابلیت بازگشت به خانه را فعال کنند تا کوادکوپتر بهصورت خودکار به سمت خلبان بازگردد. اما همانطور که در قسمت اول آموزش پرواز کوادکوپتر هم صحبت کردیم ممکن است مسیر انتخابی بازگشت کوادکوپتر به سمت خلبان موانعی مانند سیم های برق یا درختانی وجود داشته باشند که باعث بروز مشکل برای کوادکوپتر شوند. بنابراین بهترین روش این است که کوادکوپتر را فقط به اندازه که برد آن اجازه می دهد از خود دور کنید.
اجتباب از پرواز در مکان هایی با نویز بالای مغناطیسی
نکته دیگری که وجود دارد این است که شما تنها کسی نیستید که در یک محیط از امواج مغناطیسی استفاده میکنید. استفاده از یک دتکتور نه چندان قوی به شما نشان خواهد داد که چقدر در اطراف ما امواج الکترومغناطیسی در رفت و آمد هستند. این امواج ممکن است با فرکانس رادیو کنترل شما تداخل کند و کوادکوپتر شما را دچار مشکل کند. بنابراین در این بخش از آموزش پرواز کوادکوپتر به شما توصیه میکنیم که در مناطقی که تداخل مغناطیسی بالایی دارند پرواز نکنید. چون این کار دقت جی پی اس را به شدت کاهش می دهد و در برخی از موارد ممکن است در عملکرد آن مشکل ایجاد کند.
تحت فشار گذاشتن ملخ
یکی از رایج ترین اشتباهاتی که یک خلبان مبتدی در اولین پرواز کوادکوپتر یا دفعات اولیه پورواز دچار آن می شود این است که تمام تلاش خود را میکند که بسیار نزدیک به سطح زمین پرواز کند. این کار شاید در نگاه اول بسیار ایمن به نظر بیاید اما باید توجه داشته باشید که شما با این کار یکی از کم ثبات ترین موقعیت های پروازی ممکن برای یک کوادکوپتر را فراهم می کنید. این موضوع کاملاً به فیزیک پرواز پرنده نیز مربوط می شود.
در هنگام پرواز کوادکوپتر ملخ ها با چرخش خود هوا را به سمت پایین هدایت می کند تا کوادکوپتر به سمت بالا حرکت کند. با این کار یک جریان هوا در اطراف کوادکوپتر در حال حرکت است، وقتی که شما کوادکوپتر را در نزدیکی سطح زمین پرواز می دهید، هوایی که به سمت پایین هل داده شده است به زمین برخورد میکند و به سمت کوادکوپتر باز می گردد. بنابراین شما با این کار جلوی جریان هوای سه ایه برای پرواز کوادکوپتر را گرفته اید. کاملاً قابل درک است که برای افزایش امنیت تا وقتی که روی پرواز مسلط نشده اید و قصد داشته باشید که در ارتفاع پایین پرواز کنید.
اما باید این نکته را در نظر بگیرید که ارتفاع شما حداقل باید به اندازه ای باشد که جریان هوای اطراف را مختل نکند. توصیه میکنیم که اگر قصد دارید در اولین پرواز کوادکوپتر در ارتفاع پایین پرواز کنید حداقل کواد کوپتر را در فاصله یک متری زمین نگه دارید و تا مسلط شدن روی خلبانی در آن ارتفاع پرواز کنید.
باد و دمای هوا
قصد نداریم در اینجا خیلی فنی با شما صحبت کنیم اما باید بدانید که باد و دمای هوا روی پرواز شما تاثیر بسیار زیادی دارد. حواس تان باشد که باد در ارتفاع بالاتر بیشتر و قوی تر است بنابراین همیشه تخمینی که در سطح زمین دارید را چند برابر کنید و سپس کوادکوپتر خود را در ارتفاع پرواز دهید. از طرفی حتی اگر کواد کوپتر شما قابلیت پرواز در باد را داشته باشد، این کار انرژی بسیار زیادی را از باتری میگیرد و زمان پرواز را به شدت کاهش می دهد. بنابراین با در نظر گرفتن کاهش زمان باتری سعی کنید کواد کوپتر را تا فاصله منطقی از خود دور کنید.
از طرفی دمای هوا هم می تواند تاثیر زیادی روی پرواز شما بگذارد. بهترین دما برای پرواز بین ۱۰ تا ۳۰ درجه است. سرد شدن زیاد می تواند عملکرد باتری را دچار اختلال کند و در نتیجه پرواز شما را به سقوط منجر کند. به همین دلیل است که پرواز کوادکوپتر ها در دمای پایین تر بسیار محدودتر است. شرکت ها برای اینکه بتوانند پرنده هایی را تولید کند که در دمای کم قادر به پرواز باشد مجبور به انجام فرایندها و عملیاتی روی باتری و فیزیک کوادکوپترها هستند. اما این شرایط برای کوادکوپترهای حرفه ای تعبیه شده است. بدون شک اقداماتی برای یک کوادکوپتر مبتدی در نظر گرفته نشده است و این شما هستید که باید به عنوان خلبان تحت آوزش پرواز کوادکوپتر دمای هوا را بسنجید.
هوای گرم
در مقابل گرمای زیاد هم می تواند روی کار قطعات الکترونیکی داخلی و همچنین موتورهای کوادکوپتر تاثیرگذار باشد و به آن آسیب برساند. بنابراین فرقی ندارد چه دما بالا باشد و چه پایین می تواند مشکلات عدیدهای را برای پرواز کوادکوپتر رقم بزند.
علاوه بر دما، فشار هوا هم به شدت روی پرواز شما تاثیر میگذارد. چون هوای متراکم تر حرکت پروانه ها و ملخ ها را آسانتر می کند. این باعث میشود تا کوادکوپتر با صرف نیروی کمتری به پرواز درآید و در نتیجه باتری کمتری مصرف کند. تمام این موارد به افزایش زمان پرواز کوادکوپتر منجر می شود. همانطور که می بینید تمام این موضوعات از نظر فیزیکی به همدیگر مرتبط هستند. اما همین قدر به خاطر داشته باشید که دمای متعادل، نسیم ملایم و فشار هوای بالا بهترین شرایط برای پرواز یک کوادکوپتر هستند.
فقط پرواز کنید، اشتراک گذاری برای بعدا
شاید این توصیه کمی بی رحمانه به نظر برسد. اما باید توجه داشته باشید که پرواز با کوادکوپتر تجربه ای است که از ابتدا تا انتها باید تمام حواستان را به آن معطوف کنید. هر پرواز را مانند یک رانندگی در نظر بگیرید، شما می توانید تجربه تماشای یک جاده زیبا یا سرعت بالای خود را به اشتراک بگذارید اما نه در زمان که ماشین در حال حرکت است.
زمانی که در حال پرواز هستید بدون شک تصاویری خواهید دید که شما را شگفت زده می کند. این اشتیاق که این تصاویر را با دیگر دوستان خود به اشتراک بگذارید در شما موج می زند. اما از از شما میخواهیم تا کمی صبوری کنید و وقتی کوادکوپتر تان به زمین نشست با خیال راحت موم تصاویر ضبط شده را به اشتراک بگذارید.
از یک کوادکوپتر کوچک شروع کنید
خلبانی یک کوادکوپتر مانند رانندگی ماشین نیاز به تمرین و تکرار دارد. احتمال برخورد به در و دیوار و انسان و سایر موانع در اولین پرواز کوادکوپتر یا دفعات اول بسیار بالاست و حتی میتوان گفت جزئی از آموزش است. به همین دلیل توصیه می کنیم برای پروازهای اول خود و برای یادگیری و آموزش پرواز کوادکوپتر یک کوادکوپتر ارزان قیمت بدون دوربین تهیه کنید. کوچک بودن این کوادکوپتر احتمال خطر و آسیب رساندن به سایر وسایل را به حداقل می رساند.
همانطور که میدانید هنگام پرواز کوادکوپتر ملخ ها با سرعت بسیار بالایی در حال چرخش هستند و هر چقدر این ملخ ها بزرگتر باشند می توانند آسیب بیشتری را به شیشه یا جسم وارد کنند. بهتر است بدانید کوادکوپتر های حرفه ای ملخ های ۲۰ اینچ به بالا دارند به راحتی می توانند انگشتان دست شما را قطع کند. بنابراین یک کواد کوپتر کوچک علاوه بر امنیت بالا برای شروع کار هزینه کمی روی دستتان می گذارد. چون اگر آسیب ببیند یا خراب شود به راحتی قابل تعمیر است یا میتوانید بدون احساس اسراف و ضرر کردند آن را تعویض کنید.
در لینک زیر می توانید مجموعه ای از بهترین گزینه ها برای شروع به کار را ببینید. برای این که بتوانید یک آموزش پله پله و اصولی داشته باشید لطفاً مقاله آموزش گام به گام پرواز کوادکوپتر را مطالعه کنید.
قبل از پرواز نرم افزار کوادکوپتر را به روز رسانی کنید
نرم افزار کوادکوپتر پل ارتباطی بین شما و پرنده در حال پرواز در آسمان است. وضعیت باتری داده های ارتباطی تصاویر ضبط شده و بسیاری از اطلاعات دیگر توسط نرم افزار گوشی همراه یا تبلت شما منتقل میشود بنابراین به روزرسانی آن از نکات مهمی است که قبل از خروج از خانه باید به آن توجه کنید. ممکن است برای اولین پرواز به جای رفته باشید که دسترسی مستقیم به اینترنت نداشته باشید و به روز نبودن نرم افزار می تواند در کار و پرواز شما وقفه ایجاد کند. بنابراین قبل از اینکه از خانه خارج شوید حتما نرم افزار کوادکوپتر را به روز رسانی کنید.
مراقب باتری کوادکوپتر خود باشید
باتری کوادکوپتر یکی از آسیب پذیرترین بخش های آن است که زمان پرواز به صورت کامل به آن بستگی دارد. استفاده ناصحیح از باتری می تواند به سرعت آن را فرسوده و زمان پرواز شما را به شدت کم کند.
بنابراین رعایت چند نکته ساده در مورد نگهداری باتری و استفاده صحیح از آن می تواند کوادکوپتر شمارا بیشتر روی آسمان نگه دارد.
در هنگام پرواز توجه کنید که هرگز باتری را تا انتها خالی نکنید. باتری کوادکوپتر ها معمولا از جنس لیتیوم-پلیمر هستند و خالی کردن آنها تا انتها به شدت به باتری آسیب می زند. بنابراین به محض اینکه با هشدار کمبود باتری توسط نرم افزار رادیو کنترل مواجه شدید کواد کوپتر را برگردانید حتی اگر در اوج پرواز و ثبت زیبایی ها هستید.
به هوش مصنوعی تکیه نکنید
یکی از دلایل اصلی که تاکید می کنیم برای شروع و آموزش پرواز کوادکوپتر از کوادکوپتر های مبتدی ارزانقیمت استفاده کنید این است که آنها حالت های پروازی زیادی را ندارند و این خلبان است که در هنگام کار باید بسیاری از موارد را به صورت کامل انجام دهد. بدون شک استفاده از جی پی اس برای پرواز، یا قابلیت شناور ماندن در آسمان و سایر امکانات پرواز را بسیار آسان تر می کند اما بهتر است برای یادگیری پرواز از این قابلیت ها استفاده نشود تا توانایی شما در کنترل کوادکوپتر بالاتر رود.
دلیل این امر آن است که ممکن است در هنگام پرواز با یک کوادکوپتر هوشمند مشکلاتی از قبیل اختلال در هوش مصنوعی و نرم افزار به وجود بیاید و شما خودتان مجبور شوید به صورت دستی کوادکوپتر را کنترل کنید. اگر آموزش درستی برای نحوه کنترل بدون امکانات ندیده باشید بدون شک به مشکل بر خواهید خورد. بنابراین اگر واقعاً قصد یادگیری پرواز با کوادکوپتر را دارید یا از یک کوادکوپتر ارزان قیمت بدون امکانات شروع کنید و یا در هنگام تمرین قابلیت های پروازی پرنده خود را فعال نکنید.
ایمن پرواز کنید و لذت ببرید
در قسمت اول و دوم مقاله اشتباهات بزرگ در اولین پرواز کوادکوپتر اطلاعات زیادی را ارائه کردیم تا بتوانید به راحتی پرواز لذت بخشی را داشته باشید. شاید در هنگام مطالعه این موارد به ساده بودن آنها شک کنید اما مطمئن باشید هر کدام از این نکته ها باعث سقوط تعداد زیادی از کوادکوپتر ها به خصوص در پرواز اول شده است و شما می توانید با رعایت همین نکات ساده آموزش پرواز کوادکوپتر از سقوط کواد کوپتر خود جلوگیری کنید.
در این مقاله چه گفتیم؟🧐
در این مقاله در دو قسمت در مورد اشتباهات بزرگی که ممکنه در اولین پرواز با کوادکوپتر براتون پیش بیاد صحبت کردیم. تمام تلاشمون این بود که یه تصویر ذهنی برای افراد مبتدی ایجاد کنیم تا بتونن وقتی که برای اولین بار رادیو کنترل کوادکوپتری که در حال پرواز در آسمون هست رو به دست میگیرند سوپرایز نشن و چالش ناآشنایی براشون پیش نیاد.
در یک مقاله دیگه در مورد نکات مهم اولین پرواز با کوادکوپتر صحبت کردیم. اینکه چه نکات مهمی رو باید رعایت کنید تا پرواز خوبی داشته باشید و با چهره عصبی و ناراحت به خونه برنگردید.
کوادکوپترها معمولاً نسبت به سایر محصولات آرسی گرونتر هستند و از طرفی احتمال بیشتری وجود داره تا مشکلات براشون پیش بیاد. بنابراین باید بیشتر حواستون رو جمع کنید تا در موقع پرواز به خصوص پروازهای اول وقتی دستتون هنوز راه نیفتاده دچار مشکل یا سقوطی نشن.
منبع : سایت dronerush