کوادکوپتر

آموزش قدم به قدم پرواز کوادکوپتر

آموزش مرحله به مرحله پرواز با کوادکوپتر برای افراد مبتدی

چگونگی پرواز کوادکوپتر و مهارت پرواز دادن و خلبانی آن از مهمترین سوالات و چالش هایی است که هر فرد در ابتدای ورود به دنیای کواد کوپترها و مولتی روتور ها درگیر آن خواهد شد. در این مطلب آموزش جامع در مورد سیستم مولتی روتور ها ، کواد کوپتر ها، نحوه ی پرواز آنها و هر آنچه باید برای شروع و ادامه در مورد کوادکوپترها بدانید، خواهید آموخت.

در این آموزش یاد خواهید گرفت که چگونه باید با یک کوادکوپتر یا هر پهپاد بدون سرنشین دیگری پرواز کنید. هر زمان که بتوانید با یک کوادکوپتر پرواز خوبی را انجام دهید در واقع توانسته اید با تمام مولتی روتورها یک پرواز خوب داشته باشید و در ادامه خواهید توانست تمام محصولات پروازی rc را خلباني کنید. بنابر این فقط کافیست پرواز باید کواد را یاد بگیرید و مهارت های خود را برای پرواز دادن و خلبانی آن افزایش دهید. در مقاله صفر تا صد ورود به دنیای کوادکوپتر ها تلاش کردیم که دید کلی به افرادی که شناخت خوبی از کوادکوپترها ندارند بدهیم. خواندن آن مقاله هم خالی از لطف نیست. 

 در صفحه مناسبی هستید ، پس تصمیم بگیرید و آغاز کنید!

هدف ما در این آموزش این است که شما بتوانید تمام فاکتورهای مهم پروازی را قبل از آغاز پرواز بررسی کنید. فاكتورهایی از قبیل پارامترهای کنترل ، کنترل الگوی پرواز و حتی برخی از تکنیک های پیشرفته از جمله نکاتی است هر خلبان و کنترل کننده کواد کوپتر و مولتی روتور بايد از آنها مطلع باشد.

توجه داشته باشید که اگر تاکنون یک کواد کوپتر و مولتی روتور را خلباني نکرده اید، بهتر است از یک کوادکوپتر ارزان قیمت آغاز کنید تا صدمات احتمالی وارده بر آن برایتان چندان آزار دهنده نباشد.

فصل اول : تعریف ها

در این قسمت به تعریف ها و اصطلاحات خاصی که در این حرفه استفاده می شود، خواهیم پرداخت.

خط دید : مسیری است که خلبان می تواند کوادکوپتر خود را در طی پرواز مشاهده کنند.

دید اول شخص (FPV) : در این تکنیک یک دوربین روی پهپاد به عنوان چشمه خلبان قرار دارد تا وی بتواند هرآنچه در زاویه دید پهپاد و در میدان دید آن قرار دارد را توسط دوربین مشاهده کنند. در واقع چشم خلبان روی کوادکوپتر خود قرار دارد.

قطعات : موتورها ، ملخها ، ایرفریم یا بدنه  ،فرستنده ، کنترلر و هر آن به وسیله ای که به شما اجازه می‌دهد تا کوادکوپتر خود را از راه دور کنترل کنید و تنظیمات آن را تغییر داده و تنظیم کنید به عنوان قطعات کواد کوپتر تلقی می‌شود.

ملخ ها : تنها بخش متحرک یک کواد کوپتر و مولتی روتور ملخ آن است که شدت چرخش آن بستگی به نوع کوادکوپتر،  قطعات آن ، کارائی و همچنین سرعت پهپاد بدون سرنشین شما دارد.

دوربین: بسیاری از کوادکوپترها مجهز به دوربینی برای ایجاد امکان ثبت و ضبط تصاویر هستند. از طرفی از جمله مهمترین کاربردهای یک کوادکوپتر ، پهپاد یا مولتی روتور ، تصویربرداری و فیلمبرداری هوایی است. طبق نظر سنجی ها از علاقه مندان و متخصصان دنیای آرسی، دوربین از نظر اهمیت در جایگاه دوم لوازم جانبی یک کوادکوپتر می باشد.

رادیو کنترل: رادیو کنترل تمام آن چیزیست که باعث می‌شود دستورات شما به عنوان خلبان به کوادکوپتر یا مولتی روتور شما برسد. بنابر این آشنایی کامل با آن برای هدایت صحیح پهپاد بدون سرنشین شما حائز اهمیت ویژه ای است. استیک سمت چپ رادیو کنترل Yaw یا Throttle و استیک سمت راست رادیو کنترل Roll و Pitch می باشند. برخی از رادیو کنترل ها این امکان را به خلبان می دهند تا این تنظیمات را بر اساس راحتی خود تغییر دهند.

  • Roll : با فشار استیک سمت راست رادیو کنترل به چپ و راست می توانید Roll  را تغییر دهید. تغییر Roll به منظر چپو راست کردن  کوادکوپتر شما در آسمان است.
  • Pitch: با حرکت استیک سمت راست رادیو کنترل به عقب و جلو می توانید Pitch را تغییر دهید. این کار باعث می‌شود کوادکوپتر شما در آسمان به جلو و عقب حرکت کند.
  • Yaw : کافیست رادیو کنترل یک کوادکوپتر را به دست بگیرید و استیک سمت چپ آن را به راست و چپ حرکت دهید تا متوجه مفهوم Yaw شوید. این فاکتور با تغییر استیک سمت چپ روی رادیو کنترل به سمت چپ و راست جهت پهپاد را به صورت درجا در آسمان تغییر می دهد.
  • Throttle : تراتل برای افزایش ارتفاع گرفتن از سطح زمین مورد استفاده قرار می گیرد و در واقع دریچه گاز کوادکوپتر است. کافیست جوی استیک سمت چپ روی رادیو کنترل را به سمت بالا حرکت دهید تا سرعت چرخش موتورها افزایش یافته و کوادکوپتر اوج بگیرد. برای تنظیم ارتفاع باید از این فاکتور استفاده کنید.
  • Trim : دکمه هایی که روی رادیو کنترل قرار دارند و به شما کمک می کند که Roll ، Yaw ، Pitch و Throttle را در صورتی که از تنظیم و بالانس خارج شده اند، مجددا تنظیم کنید.
  • Aileron:  مشابه استیک سمت راست است و مستقیما به کنترل Roll در حرکت چپ و راست مربوط می‌شود.
  • Elevator : در واقع همان استیک راست است که مستقیماً به کنترل Pitch برای حرکت جلو و عقب کوادکوپتر مرتبط می شود.
  • Bank turn : به چرخش دایره‌ای درجای کوادکوپتر به دور خود گفته می‌شود.
  • Hover : هاور یا شناوری به حالتی از کوادکوپتر می گویند که در آن پهپاد ارتفاع ثابتی از آسمان بدون حرکت قرار گیرد.

مدهای پروازی

خلبان یک کوادکوپتر میتواند مدهای پروازی را با استفاده از رادیو کنترل و از راه دور تغییر داده و بر اساس نیاز خود تنظیم کند.

مد Manual : در این مد تمام تغییرات و تنظیمات کوادکوپتر دستی بوده و مانند یک هلیکوپتر باید آن را به صورت کامل خودتان کنترل کنید.

مدattitude   : این مد زمانی فعال می‌شود که جوی استیک‌ها در مرکز خود قرار بگیرند و کوادکوپتر در ارتفاع ثابتی در آسمان بایستد.

مد GPS hold  : جی پی اس این امکان را به کوادکوپتر می دهد تا به موقعیت اولیه خود باز گردد. این کار به صورت خودکار انجام شده و نیازی به کنترلی آن توسط خلبان نیست.

فصل دوم : کنترل کوادکوپتر

برای فهم دقیق چگونگی کنترل کواد کوپتر با استفاده از رادیو کنترل و آموزش پرواز کوادکوپتر حتما .باید یک رادیو به دست بگیرید و خودتان پرواز را به صورت کامل تجربه کنید. با اینکه در ابتدا این کار به نظر کمی دشوار می آید اما بدون شک با تمرین به زودی مفهوم دقیقی از پارامترهای رادیو کنترل و فاکتورهای آن خواهید داشت. به مرور می توانید پرواز دقیق تری با کواد کوپتر خود به نمایش بگذارید و خطای کمتری در تعیین موقعیت آن در آسمان داشته باشید.خرید کمجددا تاکید می کنیم که برای آموزش پرواز کوادکوپتر بهتر است یک کوادکوپتر ارزان قیمت تهیه کنید تا صدمات ناشی از کنترلی ناشیانه آن برای‌تان اهمیت چندانی نداشته باشد.

چهار فاکتور اصلی در کنترل یک کوادکوپتر به شرح زیر است:

  1. Roll
  2. Pitch
  3. Yaw
  4. Throttle

نمایش چهار فاکتور اصلی در کنترل یک کوادکوپتر به صورت طرح وار

نمایش طرح وار از چهار عملکرد کوادکوپتر

حال زمان آن رسیده تا به بررسی دقیق‌تری از هر فاکتور بپردازیم.

Roll

همانطور که در فصل اول این مقاله گفته شد ، Roll کوادکوپتر را به چپ و راست حرکت می‌دهد. این کار با تغییر جوی استیک سمت راست، به چپ و راست امکان پذیر است. هر بار که استیک سمت راست رادیو را به چپ و راست حرکت میدهید، کوادکوپتر شما به همان سمت متمایل شده و حرکت می کند.

در تصویر زیر نمونه طرح واری از این مفهوم نشان داده شده است. به جهت کوادکوپتر و همچنین زاویه آن نسبت به افق توجه داشته باشید.

نمونه طرح واری از مفهوم رول- به جهت کوادکوپتر و همچنین زاویه آن نسبت به افق توجه کنید.

در تصویر زیر نمونه طرح واری از این مفهوم نشان داده شده است. به جهت کوادکوپتر و همچنین زاویه آن نسبت به افق توجه داشته باشید.خرید کواد کوپتر|خرید پهپاد|خرید کوادکوپتر|خرید پهباد

در تصویر بالا موتورهای سمتی از کوادکوپتر که شیب بیشتری دارند با سرعت بیشتری در حال چرخش می باشند.  این سبب می‌شود تا کوادکوپتر به همان سمت متمایل شود چون ملخ ها با سرعت بیشتری هوا را به سمت پایین هل می‌دهند. هرچقدر بیشتر جوی استیک سمت راست را به چپ و راست حرکت دهید، زاویه کوادکوپتر نسبت به افق بیشتر شده و موتورها با سرعت بیشتری به چرخش در می آیند و پهپاد به چپ و راست حرکت می کند.

Pitch

با تغییر جوی استیک سمت راست به عقب و جلو می توانید Pitch را تغییر دهید. این کار باعث می‌شود تا کوادکوپتر شما به عقب و جلو حرکت کند. دقیقاً همان قضیه‌ای اتفاق می‌افتد که در قسمت اول گفته شد با حرکت جوی استیک به سمت عقب و جلو موتورهای عقبی و جلویی با سرعت بیشتری حرکت کرده و باعث می‌شود که کوادکوپتر به آن سمت متمایل شود. تغییر Pitch به صورت طرح وار در شکل زیر نشان داده شده است به زاویه کوادکوپتر نسبت به افق دقت کنید.

تغییر Pitch به صورت طرح وار در شکل زیر نشان داده شده است.

تغییر Pitch به صورت طرح وار در شکل زیر نشان داده شده است به زاویه کوادکوپتر نسبت به افق دقت کنید.

Yaw

شاید مفهوم Yaw در ابتدا برای تان کمی گیج کننده باشد. فقط کافیست کوادکوپتر را مانند یک ساعت در نظر بگیرید که با تغییر Yaw می‌توانید آن را در آسمان در جهت ساعتگرد و پادساعتگرد بچرخانید.برای درک بهتری از مفهوم Yaw تماشای ویدیو زیرا از دست ندهید.

Yaw معمولاً به صورت همزمان با Throttle مورد استفاده قرار می گیرد. این کار باعث می‌شود تا خلبان بتواند الگوهای پروازی زیبایی را پیاده کند. پیاده‌سازی این الگوها برای ثبت و ضبط تصاویر بهتر از سوژه ها به خصوص سوژه‌هایی که تغییر جهت می دهند بسیار مهم و حیاتی است.

Throttle

با تغییر تراتل یا گاز توسط عقب و جلو کردن جوی استیک سمت چپ روی رادیو کنترل در واقع سرعت موتورها و در نتیجه سرعت چرخش ملخ ها را افزایش و کاهش می‌دهید و این باعث میشود در مدت زمان کوتاه تری حجم هوای بسیار زیادی توسط کوادکوپتر به پایین هل داده شده و پهپاد به آسمان پرواز کرده و و اوج می گیرد. بنابراین باید حتما یک رادیو کنترل به دست بگیرید تا متوجه شوید چقدر و با چه زاویه ای باید Throttle را تغییر دهید تا بتوانید با سرعت دلخواه به مکان و ارتفاع مورد نظر خود برسید.

نکته مهم :

تمام نکاتی که در مورد چپ و راست و عقب و جلو و جهت های مختلف کوادکوپتر گفته شد در صورتی صحت دارد که سر پهپاد دقیقه رو به روی شما قرار بگیرد. با تغییر زاویه ی سر پهپاد نسبت به شما تمامی جهت ها تحت تأثیر آن تغییر کرده و ممکن است نتوانید به درستی کوادکوپتر خود را کنترل کنید.  اما برخی از کوادکوپترها هستند که دارای مد هدلس باشند. این مد این امکان را به خلبان می‌دهد تا پهپاد را در وضعیت بی سر قرار دهد تا بتواند دستوراتش را عینا اجرا کند.

فصل سوم: رادیو کنترل یا ترانسمیتر

رادیو کنترل تمام آن چیزیست که به شما اجازه می دهد تا کنترل پهپاد یا کوادکوپتر خود را به دست بگیرید، بنابر این باید بتوانید به خوبی با آن کار کنید تا بتوانید یک پرواز خوب را به کوادکوپتر خود هدیه کنید.خرید کواد کوپتر|خرید پهپاد|خرید کوادکوپتر|خرید پهباد لازمه این مهم چیزی نیست جز آشنایی دقیق با رادیو کنترل ، دکمه های آن و دیگر فاکتورهای کاربردی آن که در این قسمت از مقاله به آن پرداخته شده است.

رادیو کنترل تمام آن چیزیست که به شما اجازه می دهد تا کنترل پهپاد یا کوادکوپتر خود را به دست بگیرید، بنابر این باید بتوانید به خوبی با آن کار کنید

آشنایی دقیق با رادیو کنترل ، دکمه های آن و دیگر فاکتورهای کاربردی

رادیو کنترل ها در شکل و ابعاد مختلفی ساخته می شود و دارای ویژگی های متفاوتی هستند . ولی  بخش‌های خاصی از آن برای تمام رادیوکنترل ها و ترانسمیترها یکسان است که در اینجا به معرفی آن بخش ها خواهیم پرداخت.

جوی استیک سمت راست

همانطور که در فصل دوم گفته شد جوی استیک سمت راست برای کنترل roll و pitch مورد استفاده قرار میگیرد.به عبارت دیگر جوی استیک سمت راست، کوادکوپتر را به سمت راست و چپ و عقب و جلو حرکت می‌دهد.

جوی استیک سمت چپ

جوی استیک سمت چپ به کنترل yaw و throttle اختصاص دارد. به عبارت دیگر کوادکوپتر شما با تغییر جوی استیک سمت چپ می تواند ارتفاع خود را کم و زیاد کرده و در جهت عقربه های ساعت یا برخلاف آن به صورت درجا چرخش کنند.

دکمه های Trim : هر کنترلر دارای دکمه های برای تغییر تریم و تنظیم yaw ، throttle، roll و pitch است که در تصویر زیر نشان داده شده است.

هر کنترلر دارای دکمه های برای تغییر تریم و تنظیم yaw ، throttle، roll و pitch است که در تصویر زیر نشان داده شده است.

هر کنترلر دارای دکمه های برای تغییر تریم و تنظیم yaw ، throttle، roll و pitch است

ممکن است گاهی به خصوص در زمانی که برای اولین بار کوادکوپتر خود را به پرواز در می آورید متوجه شوید که پهپاد در آسمان به صورت کج پرواز کرده و به یک سمت متمایل می شود. دلیل این امر نامتعادل بودن تنظیمات رادیو کنترل است که با استفاده از Trim باید آن را به صورت متعادل در بیاورید در ویدئوی زیر می‌توانید این موضوع را مشاهده کنید.

فصل چهارم : مروری بر قسمت های اصلی کوادکوپتر

هنگامی که مشغول آموزش پرواز کوادکوپتر هستید، دانستن و درک اینکه ربات رو به روی شما از چه قسمتهای اساسی تشکیل شده بسیار مهم است. دلیل اهمیت این موضوع آن است که اگر مشکلی پیش بیاید و یا پرواز نامتعادلی داشته باشید می توانید به راحتی مشکل را تشخیص داده و آن را رفع کنید. پس بهتر است بدانید دقیقاً با چه چیزی طرف هستید!

قسمت های اصلی یک کوادکوپتر شامل:

  • ایرفریم
  • موتورها
  •  اسپید کنترل
  •  برد فلایت کنترل
  •  رادیو کنترل یا ترانسمیتر
  • ریسیور
  • ملخ
  • باتری و شارژر
  • ایرفریم

ایرفریم یا بدنه یک کوادکوپتر همان چیزی است که تمام قطعات دیگر را به یکدیگر متصل می کنند. ایرفریم یک کوادکوپتر می توانند دارای شکل‌های مختلفی از جمله X و + داشته باشد.

اگر قصد داشته باشید خودتان یک کوادکوپتر بسازید اندازه و وزن ایرفریم از نکات مهمی است که باید در انتخاب آن دقت بالایی به خرج دهید، چون کارایی کوادکوپتر شما بستگی شدیدی به انتخاب ایرفریمتان دارد.

موتورها

موتور همان قسمتی است که ملخ ها به چرخش در می آورد و ملخ ها همان بخشی هستند که هوا را به سمت پایین حرکت داده و کوادکوپتر را از زمین بلند میکنند. کوادکوپتر به چهار موتور نیاز دارد و برای هرکدام یک ملخ لازم استو هر چقدر Kv یک موتور بالاتر باشد موتور می‌تواند با سرعت بالاتری به چرخش در بیاید. Kv به معنی تعداد چرخش موتور بر دقیقه به ازای هر ولت است. بنابرین موتوری با هزار Kv می توانند ۱۰ هزار دور بر دقیقه در حالتی که هیچ باری را متحمل نیست بزند.

اسپیدکنترل

اسپید کنترل وسیله ای است که بین باتری و موتور قرار می گیرد و انرژی دریافتی از باتری را به‌صورت سیگنال به موتور ارسال می‌کنند تا دستور چرخش موتور صادر شود.

موتور های شما در هر لحظه می‌توانند با سرعت های مختلفی بچرخند و این همان چیزیست که به یک خلبان اجازه می‌دهد با کوادکوپتر خود مانور داده و تغییر جهت دهد. تمام این ها توسط اسپید کنترل هدایت می‌شود، بنابراین این قسمت نقش بسیار مهمی در کنترل کواد کوپتر دارند.

برد فلایت کنترل

فلایت کنترل به عنوان فرمانده عملیات پروازی کوادکوپتر تلقی می شود. این بخش شتاب سنجها و ژیروسکوپ ها را کنترل میکند و همچنین سرعت چرخش هر موتور را بسته به دستورات خلبان تغییر می‌دهد.

رادیو کنترل

رادیو کنترل پل ارتباطی شما و پهپاد بدون سرنشین تان است. دستورات شما توسط رادیو کنترل به فلایت کنترل روی کوادکوپتر رسیده و توسط دستورات ارسالی از فلایت کنترل به اسپید کنترل بر روی موتور ها و ملخ ها اجرا می شود.

ملخ ها

هر کوادکوپتر دارای چهار ملخ است که با کمک آنها هوای اطراف خود را به جریان انداخته و پرواز می کند.

باتری و شارژر

یکی دیگر از بخش های بسیار مهم یک کوادکوپتر باتری آن است. بدون باتری هرگز نخواهید توانست پرواز کنید. باتری برای ادامه حیات نیاز به یک شارژر دارد. کیفیت شارژر در طول عمر باتری تاثیر بسزایی دارد بنابراین بهتر است برای خرید شارژ بهترین‌ها را انتخاب کنید.

فصل پنجم : چک لیست قبل از پرواز

بدون شک بهتر است قبل از پرواز برای اینکه یک پرواز امن و مطمئن با کیفیت بالایی داشته باشید به چند نکته توجه کنید. در اینجا لیستی از فاکتورهایی که لازم است قبل از پرواز آنها را چک کنید آورده شده است:

  • اگر کوادکوپتر شما دارای دوربین است، بهتر است بررسی کنید کارت حافظه در داخل آن قرار داشته باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که باتری رادیو کنترل به اندازه کافی شارژ دارد.
  • اطمینان حاصل کنید که باتری کوادکوپتر به اندازه کافی شارژ دارد.
  • از قرار گیری صحیح باتری در کوادکوپتر اطمینان حاصل کنید.
  • مطمئن شوید که تمامی ملخ‌ها روی موتورها محکم بسته شده اند و شل نیستند.
  • دیگر قسمت‌های کوادکوپتر را بررسی کنید و  مطمئن شوید که هیچ یک از قطعات در جای خود تکان نمی‌خورند و شل نیستند.
  • اگر کوادکوپتر شما نیاز به کالیبراسیون و قفل ماهواره دارند منتظر بمانید تا این عملیات به پایان برسد.
  • اطمینان حاصل کنید که فضای کافی برای پرواز دارید.
  • کوادکوپتر را روی زمین قرار داده و سه یا چهار قدم و به اندازه فاصله ایمن عقب‌تر بروید.

در حین پرواز حواستان به مکان کوادکوپتر باشد تا اگر از محدوده سیگنال خارج شد بتوانید موقعیت حدودی آن را تعیین کنید. محدوده‌ی فرستنده را در ذهن داشته باشید و اجازه ندهید که کوادکوپتر شما از آن فراتر رود.

فصل ششم: انتخاب مکان مناسب برای آموزش پرواز کوادکوپتر

تمامی خلبانان حرفه‌ای در این زمینه اتفاق نظر دارند که بهتر است برای آموزش خلبانی به یک فرد مبتدی از فضاهای باز شروع کرد و پرواز در یک فضای محصور را فراموش کرد. رفته رفته که فرد مهارت بیشتری در خلبانی پیدا می‌کند می‌تواند پرواز در فضاهای محصورتر و کوچک‌تر را تجربه کند، اما برای آغاز کار بهتر است از یک فضای باز مانند پارک شروع شود. محلی که برای پروازهای اولیه انتخاب می‌کنید بهتر است دارای زمین نرمی مانند یک زمین چمنی باشد تا در صورت سقوط، کوادکوپتر آسیب کمتری ببیند. دوری از مردم و حیوانات هم از دیگر نکاتی است که باید در هنگام آموزش به یک خلبان مبتدی رعایت شود چون برخورد کوادکوپتر به دلیل سرعت چرخش بالای ملخ ها می تواند آسیب جبران ناپذیری به مردم یا حیوانات وارد کند.

در نهایت باید گفت بدترین دشمن شما در هنگام پرواز باد است. برای کاهش احتمال پرواز در باد سعی کنید در ساعات اولیه صبح پرواز کنید.

فصل هفتم : احتیاط های ایمنی مهم

کوادکوپترها در عین جذابیت و کارآیی های بسیار بالای خود میتوانند در صورت عدم استفاده صحیح خطرناک باشند. در اینجا به برخی از اقدامات ایمنی مهم در مورد کوادکوپترها اشاره شده است:

در هنگام  برخورد کوادکوپتر با موانع اگر تمایل دارید چیزی را از دست ندهید، سریعا دریچه throttle یا گاز را ببندید تا کوادکوپتر شما خاموش شود . نگران سقوط آن نباشید ! سقوط کوادکوپتر به‌مراتب بهتر است چرخش ملخ های آن در زمانی است که مانعی در جلوی ملخ ها قرار گرفته است. بدترین اتفاق ها در هنگام سقوط کوادکوپتر شکستن ملخ ها و یا ایرفریم است. اما اگر زمانی که پهپاد شما مثلاً به درخت گیر کرده همچنان throttle را روشن نگه داشته و بیشتر گاز بدهید به خاطر جلوگیری از چرخش ملخ ها فشار وارده بر آنها به موتورها منتقل شده و از موتورها به اسپید کنترل و برد فلایت کنترل می رسد و ممکن است قطعات داخلی را خراب کرده و بسوزاند. بنابر مجددا تاکید می کنیم که در هنگام برخورد کوادکوپتر به موانع، انسان و یا حیوانات؛ اولین و سریعترین اقدامی که انجام می دهید خاموش کردن throttle باشد. در هر ارتفاعی که هستید و در هر مکانی که هستید مهم نیست، تراتل را خاموش کنید!!

فصل هشتم: آغاز پرواز با کوادکوپتر

بسیار خوب حال که با مفهوم قطعات کوادکوپتر و کنترل آن آشنا شدید و تمام اقدامات ایمنی قبل از پرواز را انجام داده اید زمان آن رسیده تا پرواز را آغاز کنید.

برای بلند کردن کوادکوپتر خود به آسمان فقط کافی است آن را روی یک سطح صاف بگذارید و throttle را به بالا فشار دهید، البته به آرامی!

توجه داشته باشید که جوی استیک سمت چپ را به آرامی حرکت دهید و آهسته آهسته گاز را زیاد کنید تا بتوانید به خوبی کنترل کوادکوپتر را به دست بگیرید. برای تجسم بهتری از این موضوع بهتر است ویدئوی زیر را تماشا کنید.

جوی استیک مربوط به throttle را کمی فشار دهید تا کوادکوپتر در فاصله یک تا دو متری زمین قرار بگیرد. سپس با جوی استیک سمت راست به آرامی آن را به سمت راست، چپ،  جلو و عقب حرکت دهید تا درک درستی نسبت به کنترل کوادکوپتر پیدا کنید.

تبریک می گویم شما می توانید به صورت ابتدایی کوادکوپتر را کنترل کنید. حال زمان آن رسیده تا یاد بگیرید چگونه باید کوادکوپتر را در ارتفاع ثابتی در آسمان بایستید.

سعی کنید با تغییرات بسیار کوچک در throttle و با تنظیم Yaw کوادکوپتر خود را در نقطه ثابتی در آسمان نگه دارید. هر چقدر توانایی شما در انجام این کار بیشتر شود در واقع توانایی خلبانی شما بیشتر شده پس بهتر است برای انجام و تمرین این موضوع کم نگذارید.

فصل نهم: شناور نگه داشتن کواد کوپتر و فرود نرم

یک خلبان خوب علاوه بر این که می تواند کواد کوپتر را بدون استفاده از قابلیت قفل ارتفاع در ارتفاع ثابت و نقطه مشخصی در هوا نگه دارد، فرود نرمی را نیز دارد. بنابراین یکی از تمرین های مهم شما برای مهارت در خلبانی توانایی نگه داشتن کواد کوپتر در یک ارتفاع مشخص در آسمان و همچنین فرود آرام آن بر روی زمین است. برای شناوری از دریچه گاز (throttle) استفاده کنید و پس از رسیدن به ارتفاع مورد نظر با تکان های بسیار کوچک تراتل سعی کنید کوادکوپتر را در یک ارتفاع مشخص نگه دارید . ممکن است نیاز پیدا کنید تا کمی جوی استیک سمت چپ را به آرامی تکان دهید تا بتوانید موقعیت کوادکوپتر را در یک نقطه مشخص حفظ کنید. نکته مهمی که در اینجا باید به آن توجه کنید حرکت های بسیار ریز جوی استیک ها برای حفظ موقعیت پهپاد در آسمان است.
 

فصل دهم : پرواز کوادکوپتر به چپ و راست و عقب و جلو

برای پرواز صحیح کوادکوپتر به سمت چپ ، راست، عقب و جلو باید تراتل (throttle) را به صورت ثابت نگه داشته و با استفاده از جوی استیک سمت راست در جهتی که می خواهید حرکت کنید کوادکوپتر را هدایت کنید.خرید کواد کوپتر|خرید پهپاد|خرید کوادکوپتر|خرید پهباد برای تمرین انجام صحیح این حرکت مراحل زیر را گام به گام اجرا کنید:

  • در ابتدا کوادکوپتر را در حالت شناوری نگه دارید.
  • سپس جوی استیک سمت راست را به سمت جلو حرکت دهید تا پهپاد به سمت جلو حرکت کند.
  • حالا جوی استیک سمت راست را به آرامی به عقب برگردانید تا کوادکوپتر شما به موقعیت اولیه خود بازگردد.
  • همین کار را برای جهت های چپ و راست چندین بار انجام دهید تا در انجام آن به خوبی مسلط شوید.خرید کواد کوپتر|خرید پهپاد|خرید کوادکوپتر|خرید پهباد
  • پس از آن با استفاده از جوی استیک سمت چپ (Yaw) می توانید سر پهپاد را به هر سمتی که می خواهید حرکت کنید تنظیم کرده و پرواز پیشرفته تری را از خود به نمایش بگذارید.

فصل یازدهم : پرواز در یک الگوی مربعی

حال زمان آن رسیده تا خود را برای پرواز در یک منطقه محدود‌تر آماده کنید. یک مربع فرضی در نظر بگیرید و از یک گوشه آن پرواز را آغاز کنید. سپس به گوشه دیگری از مربع رفته و سعی کنید از محدوده مورد نظر خود خارج نشوید. چند بار این کار را در یک مربع بزرگ انجام دهید تا به خوبی بر آن مسلط شوید و سپس مربع در نظر گرفته شده را کوچکتر و کوچکتر کنید تا بتوانید مهارت خود را برای پرواز در فضاهای بسته افزایش دهید.

 

فصل دوازدهم : پرواز در یک الگوی دایره ای

الگوی مربعی به دلیل تشکیل شدن از چهار مسیر صاف ساده تر از پرواز در یک الگوی دایره ای است. پس از اینکه به خوبی برای پرواز در یک فضای مربعی آماده شدید وقت آن رسیده تا پرواز در یک فضای دایره‌ای را تمرین کنید. برای این کار لازم است تا از pitch ،  roll و throttle به صورت همزمان استفاده کنید. باید از تراتل (throttle) برای بلند کردن پهپاد استفاده کرده و سپس تصمیم بگیرید که می خواهید در جهت عقربه های ساعت پرواز کنید یا برخلاف آن.  

فرض کنید که در این مثال پرواز در جهت عقربه های ساعت صورت بگیرد.

برای این کار باید کواد کوپتر را رو به روی خود قرار داده و جوی استیک سمت راست را به صورت مورب به سمت راست و بالا (شمال شرقی) حرکت دهید.در این لحظه باید pitch و roll به صورت همزمان به کار ببرید تا کواد کوپتر شما پرواز دایره ای را به سمت عقربه های ساعت آغاز کند.

بعد از اینکه کوادکوپتر کمی مسیر کمان دایره را طی کرد باید به آرامی پهپاد را به سمت راست متمایز کرده و همزمان از roll استفاده کنید.این کار باعث می‌شود که کوادکوپتر شما به سمت راست حرکت کرده و در دایره فرضی تان باقی بماند.

سپس باید کم کم جوی استیک سمت راست را به صورت مورب به سمت پایین و راست حرکت دهید تا کوادکوپتر بتواند همچنان مسیر دایره ای را در محدوده مورد نظر شما طی کند.

برای ادامه هم کافیست با جوی استیک سمت راست و تغییر آن به سمت چپ و سپس به صورت مورب و به سمت چپ بالا (شمال غربی) دایره فرضی که کوادکوپتر شما در آن قرار دارد را کامل کنید.

جمع بندی و نتیجه گیری:

تا اینجا مراحل آموزش پرواز کوادکوپتر را قدم به قدم آموختیم. سعی کنید قبل از اینکه هر مرحله را آغاز کنید، روی مراحل قبلی مسلط شوید. هر چقدر بیشتر تمرین کنید، پرواز بهتر و ایمن‌تری خواهید داشت. بدون شک بعد از خواندن این مقاله، پرواز با کوادکوپتر خود را آغاز میکنید و شاید این اولین پرواز شما باشد ، که اگر اینطور هست، حتما مقاله نکات مهم اولین پرواز با کوادکوپتر را هم بخوانید. 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “آموزش قدم به قدم پرواز کوادکوپتر

  1. ارمین گفت:

    سلام
    کوادکوپتر ky906 دکمه برگشت به خانه ان کجاست؟
    کدام دکمه برای ثابت کردن ان در هوا است؟

  2. موسوی گفت:

    مقاله بسیار عالی و کاربردی بود. من تازه شروع به پرواز با کوادکوپتر کردم و خیلی از آموزش‌ها و نکات شما استفاده کردم. به نظر شما چه تمرین‌هایی را باید انجام دهم تا مهارت پرواز خود را افزایش دهم؟

    ****
    با سلام
    همانطور که در متن هم ذکر شد، تمرین مدام حرکات دایره ای، بی نهایت و … میتواند بر تسلط شما بر پرواز اضافه کند. سعی کنید به مرور اشکال سخت تری را با کوادکوپتر در آسمان رسم کنید.

  3. کوادکوپتر Drone 18 گفت:

    سلام لطفاً آموزش پرواز دادن کواد کوپتر D18 رو قرار بدید

  4. محمد صادق آبیار گفت:

    سلام RC01پهباد هم لطفاً آموزش بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *