کوادکوپتر

اشتباهات بزرگ در اولین پرواز کوادکوپتر (قسمت اول)

یه کوادکوپتر فانتوم روی زمین سقوط کرده است و پسربچه ای به سمت آن میدود

در اولین پرواز کوادکوپتر این اشتباهات را نکنید

وقتی که برای اولین بار یک کوادکوپتر خریدم، بلافاصله و بدون درنگ پرواز را شروع کردم و کوادکوپتر را به آسمان فرستادم. نتیجه چیزی شد که در تصویر زیر می بینید. اشتباه کردن در اولین پرواز کوادکوپتر بسیار رایج است، بنابراین در اینجا سعی کردیم تعدادی از رایج ترین خطا ها را به شما تذکر بدهیم. این موارد را در نظر بگیرید تا آنها احتمال سقوط با کوادکوپتر خود را به خصوص در پروازهای اول به حداقل برسانید.

خوشبختانه مواردی که در لیست وارد شده‌اند به خوبی برای افراد حتی تازه کار هم قابل درک هستند. بنابراین فقط به ذکر آنها بسنده می کنیم.

یک کوادکوپتر به دلیل عدم آموزش پرواز کوادکوپتر در فنس های محافظ یک مرغداری گیر کرده است

نکته اول: قانونی پرواز کنید.

قانون پرواز کوادکوپتر در هر کشور منحصر به فرد است. در ایران نسبت به سایر کشورها، قوانین پرواز کواد کوپتر حتی برای گونه‌های مبتدی و تصویربرداری بسیار سختگیرانه است. بنابراین شدیداً توصیه می کنیم تا جایی که می‌توانید در محیط هایی که قابلیت رصد کواد کوپتر وجود دارد، پرواز نکنید.

عده ای از کاربران تصور می‌کنند که با گرفتن مجوز برای کوادکوپتر خود می‌توانند به راحتی و در هر مکانی که دوست دارند پرواز کنند. چون یک مجوز دارند و می توانند با خیال راحت به آن تکیه کنند. در سایر کشورها چنین موضوعی صادق است. اما در ایران شرایط کمی متفاوت است. قبلاً در دو مقاله در رابطه با «قوانین و مقررات پرواز هلیشات و کوادکوپتر در ایران» و همچنین «مقاله مشکلات دریافت مجوز برای پرواز هلی شات و کوادکوپتر» مفصل صحبت کرده‌ایم که چه مشکلاتی برای دریافت مجوز و پرواز آن وجود دارد. بنابراین توصیه می کنیم که حتی اگر مجوز دارید، در صورت امکان درمناطق حساس پرواز نکنید. کوادکوپتر خود را به این نیت خریداری کنید که قصد پرواز با آن در جنگل بیابان و طبیعت را دارید. جایی که به دور از هرگونه منطقه امنیتی و مشابه آن است.

با در نظر گرفتن این موارد، چند نکته زیر راهم در نظر بگیرید تا بتوانید از پرواز خود لذت ببرید.

نبایدهای اولین پرواز کوادکوپتر

نکات مربوط به آموزش پرواز کوادکوپتر در عین سادگی بسیار حیاتی هستند. برای مثال در اولین پرواز کوادکوپتر و برای دفعات بعدی کواد کوپتر را خیلی از خود دور نکنید. چون ممکن است کنترل آن را از دست بدهید و آن را گم کنید. حتی اگر کوادکوپتر شما جی پی اس دارد، تاکید می‌کنیم که در پروازهای اول خیلی محتاط تر عمل کنید. چه در برد حرکتی افقی و چه در برد حرکتی عمودی کواد کوپتر را خیلی از خود دور نکنید.

در تمامی کشورها فرودگاه و مناطق نظامی از حساس ترین مناطق هستند که نزدیک شدن کوادکوپتر به آنها می‌تواند خطرات جبران ناپذیری را داشته باشد. بنابراین هرگز در اطراف نزدیکی یک فرودگاه حتی کوچک پرواز نکنید.

پرواز در مکان های شلوغ ممنوع!

هرگز بالای سر مردم پرواز نکنید. ملخ های یک کوادکوپتر هر چقدر هم که کوچک باشد با سرعت بالایی می چرخد و قدرت زیادی برای آسیب زدن به انسان ها و حتی حیوانات دارد. از طرفی کوادکوپترها یک ربات هستند و ممکن است آنان بر خلاف میل شما رفتار کند و کنترل آنها به هر دلیلی از دست شما خارج شود. بنابراین هرگز و هرگز بالای سر افراد و مردم پرواز نکنید.

نکته ی دیگر در آموزش پرواز کوادکوپتر این است که در نزدیکی و یا بالای موقعیت‌های اضطراری پرواز نکنید. مانند تصادف اتومبیل یا آتش سوزی ساختمان. چون این شرایط ممکن است پروازش کواد کوپتر شما را تحت تاثیر قرار دهد و باعث سقوط آن شود.

در اولین پرواز کوادکوپتر سعی کنید تا در یک فضای باز و بدون مانع از درخت و ساختمان بپرید. پس از مسلط شدن بر روی رادیو کنترل و جوی استیک میتوانید پرواز در شرایطی دیگر را تجربه کنید.

یک کوادکوپتر اولین پرواز کوادکوپتر در درخت های کوچک گیر کرده است و احتمالا آسیب دیده است

نکته دوم: نگرش درستی داشته باشید

دیدگاه‌های خاصی وجود دارد که ممکن است در هنگام پرواز با کوادکوپتر منجر به بروز مشکلات و خطراتی شود. بهتر است این دیدگاه ها را بشناسید و از آنها فاصله بگیرید تا بتوانید پرواز ایمنی را تجربه کنید.

تمایل به دور زدن قوانین یکی از این موارد است، شما به عنوان شهروند چه قوانین این یک کشور را قبول داشته باشید و چه قبول نداشته باشید موظف به رعایت آنها هستید. بنابراین فارغ از اینکه از نظر شما قوانین وضع شده درست یا غلط آنها را رعایت کنید. چون در صورت بروز مشکل این شما هستید که دچار دردسر خواهید شد.

از هرگونه اقدام غیر عاقلانه بدون فکر کردن به نتیجه آن پرهیز کنید. وقتی رادیو کنترل یک کواد کوپتر را به دست گرفته اید ممکن است وسوسه های زیادی برای کنترل هیجان انگیز کوادکوپتر و افزایش لذت به سراغتان بیاید. به عنوان کسی که سال ها در امر آموزش پرواز کوادکوپتر تجربه دارد از شما میخواهم این هیجانات را کنترل کنید تا مشکلات بعدی گریبانگیر تان نشود.

مراقب باشید که بعد از چند بار پرواز به خود مغرور نشوید و احتیاط خود را برای کنترل کوادکوپتر کاهش ندهید. پرواز با یک کواد کوپتر مانند رانندگی است و همیشه باید حواستان جمع پرنده‌ای که در آسمان است و موانع احتمالی باشد.

آموزش پرواز کوادکوپتر را جدی بگیرید و یک خلبان متعهد باشید

باور نادرست این که کنترلی بر شرایط و به وضعیت پرواز ندارید را کنار بگذارید. شما خلبان کواد کوپتر در حال پرواز در آسمان هستید و هر گونه شرایط احتمالی چه آرام باشند و چه نا آرام بر عهده شماست. بنابراین با دقت از بروز حادثه و شرایط غیر مترقبه دوری کنید.

البته لازم نیست که قبل از اولین پرواز کوادکوپتر برنامه کاملی از تصمیم خود ثبت و ضبط کنید، فقط کافیست قوانین را به یاد داشته باشید و چند دستورالعمل شخصی برای خود تعریف کنید. مثلاً اینکه شاید تصمیم بگیرید در یک منطقه بمانید یا از درختهای آن دوری کنید. به یاد داشته باشید که خطوط برق موارد مشکل زا هستند که می‌توانند از چشم شما پنهان بماند.

صبور باشید

ما اصرار شما را درک می‌کنیم و عمیقاً متوجه هستیم که هیجان بالایی در اولین پرواز کوادکوپتر وجود دارد. اینکه چقدر دوست دارید که در اسرع وقت کواد کوپتر خود را پرواز دهید. اما با این وجود اگر شرایط جوی و محیطی وجود ندارد پرواز نکنید. اگر باد در آسمان وجود دارد پرواز نکنید. صبور باشید چون پرواز در این شرایط می تواند لذت پرواز با کوادکوپتر را به تلخی تبدیل کند.

متاسفانه سالها پیش من نیز این تجربه را داشته ام. اولین بار که یک کوادکوپتر مبتدی با قیمت پایین خریده بودم هیچ چیز برایم مهم نبود و فقط میخواستم با آن پرواز کنم. اولین پرواز کوادکوپتر را بدون توجه به نکات آموزش پرواز در هوای بادی شروع کردم. حدوداً بعد از ۴۰ ثانیه کوادکوپتر من توسط باد منحرف شد و بالای درخت گیر کرد. مجبور شدم برای پایین آوردن آن خطر کنم و بالای درخت بروم. این در حالی بود که صبح روز بعد هوا عالی بود و می توانستم بدون هیچ مشکلی پرواز کنم.

نکته مهمی که باید در مورد وزش باد بدانید این است که در سطح زمین سرعت و قدرت باد کمتر از ارتفاع است. بنابراین اگر احساس می‌کنید باد برای منحرف کردن کواد کوپتر شما قدرت چندانی ندارد، باید در نظر بگیرید که با پرواز کردن کوادکوپتر و اوج گرفتن آن ممکن است همه چیز عوض شود. چون باد در ارتفاع بالا سرعت و قدرت بالاتری دارد.

آموزش پرواز کوادکوپتر: درختان، تیرهای چراغ برق و سیم های برق، دشمن اصلی کوادکوپترها

مطمئناً لازم نیست که به شما بگویم وقتی پرواز می کنید مراقب درختان و سیم‌های برق باشید. این موانع چیزهایی هستند که تقریباً در همه جا وجود دارد و ممکن است پس از اولین پرواز کوادکوپتر در فاصله کمی باعث ایجاد مشکل برای شما شوند. یکی از دلایل برخورد به این موانع انحراف کوادکوپتر و به هم ریختگی تنظیمات تریم است، این موضوع باعث می شود که نتوانید به درستی و با دقت کواد کوپتر خود را در نزدیکی درختان و تیرهای برق کنترل کنید و احتمال برخورد با آنها بالا می رود. تریم کردن کوادکوپتر از نکات مهم در آموزش پرواز کوادکوپتر است. حتما از فروشنده خود در ارتباط با آن سوال کنید.

گزینه بازگشت به خانه در کوادکوپترها! مثبت یا منفی؟

موضوع دیگری که وجود دارد استفاده از قابلیت بازگشت به خانه در برخی از کوادکوپتر ها است. این آپشن پروازی علاوه بر اینکه در پرواز بسیار یاری گر است اما که گاهی باعث بروز مشکل در هنگام بازگشت نیز می شود. مسئله این است که بعد از فعال کردن این قابلیت کوادکوپتر کوتاهترین فاصله بین مکان فعلی خود و خلبان را انتخاب میکند. اما توانایی اینکه موانع بین راه را در نظر بگیرد و آنها را دور بزند ندارد. بنابراین باید دقت کنید که زمانی از قابلیت بازگشت به خانه استفاده کنید که در خط مستقیم بین شما و کوادکوپتر تان موانعی وجود نداشته باشد.

حتی برای کوادکوپتر هایی که دارای سنسور عدم برخورد با موانع هستند هم تیر و کابل های برق می تواند مشکل ساز باشد. دلیل این امر آن است که کابل های برق به صورت نازک در مسیر پرواز کوادکوپتر قرار دارند و احتمال اینکه سنسور عدم برخورد با موانع نتواند آنها را شناسایی کند بسیار بالاست.

هنوز تمام نشده، ممکن است اشتباهات دیگری هم در اولین پرواز کوادکوپتر وجود داشته باشد که به آن دقت نکرده باشید. ادامه این مقاله را در قسمت دوم و از این لینک بخوانید.

منبع : سایت dronerush


بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *