تعمیر هلی شات در چند گام

یکی از اسباب بازی های مدرنی که این روزها در دست جوانان مشاهده می کنیم، کوادکوپتر ها یا به اصطلاح رایج، هلی شات ها هستند. دنیای این دسته از ابزار سرگرمی بسیار گسترده است و از کواد کوپتر های مبتدی و ساده تا هلیشات های عظیم و پیشرفته را در بر میگیرد.
کوادکوپتر های مبتدی یا حرفه ای در عین جذابیت، از آنجا که ابزار پروازی هستند، امکان مواجهه با حادثه در آنها زیاد است. به همین دلیل یادگیری نکات ساده مربوط به تعمیر آنها می تواند تا حد زیادی یاری گر باشد. در این مقاله قصد داریم به بررسی مشکلات رایج پرواز کوادکوپتر ها یا همان هلی شات به زبان رایج بپردازیم.

اکثر افرادی که وارد دنیای هلی شات و پرواز پهپاد می شوند، افرادی تازه کار و بی تجربه هستند. از این رو دانستن نکاتی در مورد چگونگی تعویض پیچ های ساییده شده، ملخ های شکسته، LED های شکسته، سیم کشی های معیوب و … می تواند به آنها کمک کند.

ملخ های خمیده شده
یکی از آسیب های رایجی که ممکن است هلی شات شما با آن مواجه شود، خم شدن ملخ های آن است. ملخ های کوادکوپتر را از مواد نرم (پلاستیک) تهیه می کنند تا در صورت برخورد به افراد یا اشیا آسیبی به آنها نرسانند. به همین دلیل هم احتمال خمیدگی یا شکسته شدن آنها بالاست.
معمولا با خمیده شدن ملخ ها، صدای وز وز شبیه صدای پشه خواهید شنید یا اینکه ملخ معیوب کارایی کمتری را نشان داده و پهپاد در آن سمت به خوبی جهات دیگر بلند نمی شود.
هلی شات خود را روی یک سطح صاف قرار دهید و با چشمان خود تراز بودن ملخ ها را چک کنید. اگر ملخی دچار خمیدگی شده بود، براحتی با اعمال فشار، آن را به حالت قبل بر گردانید.
**توجه: هرچه کمتر بهتر. تکرار چندین باره این حرکت باعث خواهد شد ملخ شما دچار ترک خوردگی یا شکستن شود.

جایگزین کردن ملخ های شکسته
برای در آوردن ملخ شکسته به راحتی با کشیدن عمودی ملخ آن را در آورده و ملخ جدید را جایگزین کنید.
مطمئن شوید که ملخ را به درستی جایگزین کرده اید، زیرا ملخ ها دارای نوع A و B هستند که به منظور افزایش پایداری کوادکوپتر در جهات مختلف می چرخند.
**توجه: اگر به طور مرتب یک ملخ را جایگزین کنید، ممکن است دیگر به محکمی سر جایش قرار نگیرد و در طول پرواز شل شود.

برطرف کردن مشکل قطعی باتری
عایق بین باتری و برد مدار در اغلب هلی شات ها به راحتی از جای خود در می رود. اگر پهپاد شما دیگر شارژ نمی شود، عمر باتری پایینی دارد، یا نامنظم کار می کند، احتمالا مشکل از باتری شما است.
بعد از جدا کردن روکش و تکه پلاستیک عایق از انتهای باتری، تکه عایق را به چسب متصل کنید و سپس باتری را در نوار چسب شفاف بپیچید تا از هرگونه اتصالی یا همان قطع شدن باتری جلوگیری شود.

بر طرف کردن مشکل سیم های معیوب
اگر یکی از ملخ های هلی شات شما دیگر نمی چرخد، سیم کشی اتصال بین موتور و برد مدار را چک کنید. اگر یکی از سیم کشی های قطع شده است، از انبر استفاده کنید و سیم قطع شده را نگه دارید و آن را لحیم کنید.
**توجه: تنها در صورت لزوم سراغ لحیم کاری بروید و در صورت استفاده نیز از لحیم با کیفیت بالا استفاده کنید تا از ذوب شدن سیم ها و برد جلوگیری شود.

تعویض چراغ ها
اگر یکی از چراغ های هلی شات شما شل شده است، اولین قدم آن است که LED اوریجینال را پیدا کنید زیراکه کوچک تر از دانه برنج است (تقریبا ۱ در ۱٫۵ میلی متر). اگر نتوانستید دیود را پیدا کنید، میتوانید از فروشگاه های برقی میکرو LED تهیه کنید.

اطمینان حاصل کنید که علائم جهتگیری دیود در پشت دیود و برد مدار را یادداشت کرده باشید (مطمئن شوید که بعد از جایگذاری دیود بر روی برد هم جهت باشند).
خواهید دید که اگر در حین اینکه موتور سر جایش است، دیود را جایگذاری کنید، به دلیل میدان مغناطیسی موتور براشلس آن را به داخل می کشد.
سپس با استفاده از انبرک LED را در اتصالات قرار دهید و در ادامه لحیم کاری کنید. 
بعد از اینکه لحیم کاری انجام شد، یکبار کوادکوپتر را روشن کنید و چک کنید. 

تعویض پیچ
اگر پیچ های درون هلی شات خود را دیده باشید، متوجه مقادیر کمی از سیلیکون در سر آنها شده اید. چسب داغ بهترین جایگزین برای سیلیکون است. حتما اطمینان حاصل کنید که چسب شما بسیار داغ باشد تا شکل دلخواه شما را بگیرد و لخته نشود. بعد از اتصال دوباره گیره ها نزدیک هر روتور، نوک هر پیچ را پیش از نصب مجدد درون چسب داغ بزنید. با اینکار جلوی اینکه پیچ ها در حین پرواز شل و جدا شوند را نیز خواهید گرفت.

گیره های شکسته
اگر گیره هایی که نگهدارنده ی قاب بیرونی هلی شات شما هستند، بشکند، می توانید از نوارهای لاستیکی کوچک طبق تصویر استفاده کنید. اما لازم است در حین استفاده از آنها به بالانس بودن شان نیز دقت کنید. در غیر اینصورت هلی شات شما دچار ناتوازنی خواهد شد. 

ممکن است در مدلهای مختلف هلیشات با مشکلات متعددی در حین پرواز مواجه شوید. در این مقاله سعی شد به آنهایی پرداخته شود که در اکثر مدل ها مشترک هستند. امید است با یادگیری این نکات ساده، اندکی با دنیای هلی شات ها و کوادکوپترها بیشتر خو گرفته باشید. 

منبع: instructables.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *