دسته‌بندی نشده

راهنمای گام به گام نقشه برداری هوایی

اگر در مورد نقشه برداری هوایی شنیده باشید و دوست دارید به قولی شما هم دستی بر این آتش داشته باشید، بهتر است با این مقاله همراه بمانید. در این مقاله به شما خواهیم گفت از کجا شروع کنید. در واقع اگر یکی از مدل های معروف هلی شات های DJI مانند فانتوم 3، 4 یا مویک پرو… را داشته باشید، دیگر بیشتر کارهای نقشه برداری به طور خودکار انجام خواهد شد.

راهنمای گام به گام نقشه برداری هوایی

1- انتخاب و خرید هلی شات مناسب برای نقشه برداری هوایی

اولین گام در نقشه برداری هوایی انتخاب و خرید هلی شات یا کوادکوپتر مناسب است. در بازار هلی شات ها انواع گوناگونی از کوادکوپترها را می توانید پیدا کنید، اما هلی شاتی که هم به درد کار بخورد و هم برای تفریح مناسب باشد مطمئنا یکی از کوادکوپترهای شرکت DJI (فانتوم 3، 4، مویک پرو، مویک دو…) خواهد بود. فارغ از قیمت مناسب این دسته از هلی شات ها، نکته مثبت دیگر آنها در این است که این پرنده ها با دوربین فابریک به فروش می رسند و بسیاری از برنامه های گوشی های هوشمند از کوپترهای DJI پشتیبانی می کنند.

راهنمای گام به گام نقشه برداری هوایی

2- انتخاب اکوسیستم نقشه برداری هوایی

بعد از خرید هلی شات مناسب نوبت به انتخاب برنامه گوشی و پلت فرم وب می رسد. اما این دو یعنی چه؟! با استفاه از برنامه گوشی شما می توانید پرواز خود را به درستی طرح ریزی کنید و کنترل هلی شات خود را در طول پرواز به دست بگیرید تا نقشه برداری به پایان برسد. بعد از پرواز، شما باید داده های جمع آوری شده را از کواد کوپتر خود به کامپیوتر منتقل کنید. برای این کار باید میکرو SD کارت تعبیه شده در هلی شات را در آورده و آن را به کامپیوتر متصل کرده و تمام اطلاعات را در یک ابزار وب‌-محور بارگذاری کنید تا داده ها را پردازش کرده و به شما امکان دیدن و بررسی نتیجه کار را بدهد.

محصول اولیه بررسی هوایی تصاویر هلی شات شما تصاویر قائم موزاییک شده (اورتوموزاییک) خواهد بود که در واقع همان تصاویر هوایی کوادکوپتر شما هستند که مانند مدل های سه بعدی به هم چسبانده و کارتومتری (نقشه برداری) شده اند. ایده ی اصلی پشت این قضیه مانند فیلم های سه بعدی است. اگر شما از یک شیء از حداقل دو جهت متفاوت تصاویری تهیه کنید، می توانید به تصویری 3D استروسکوپ (برجسته) از آن دست یابید. به همین دلیل است که تصاویری که با هلی شات خود تهیه می کنید باید به دقت هم پوشانی داشته باشند.

راهنمای گام به گام نقشه برداری هوایی

نکته: سه پلت فرم تصویربرداری محبوب Pix4D، Drone Deploy و Data Mapper هستند که هم دارای برنامه گوشی و هم ابزار وب-محور اند.

اگرچه تمام گزینه هایی که معرفی شد برای نقشه برداری هوایی و هلی شات مناسب اند، اما اگر در این حوزه تازه کار هستید، پیشنهاد ما برنامه Data Mapper است. این برنامه به مراتب ساده تر از برنامه های دیگر است و احتمال اینکه با آن مرتکب اشتباهی شوید بسیار کم است.

3- طرح ریزی پرواز

دغدغه ی اصلی در حین پرواز هلی شات امنیت پرنده است. برای اولین تجربه نقشه برداری مکانی را انتخاب کنید که درخت و ساختمان های بلند نداشته باشد و از پرواز بر فراز سر افراد نیز خودداری کنید. مساحت مربوط به منطقه نقشه برداری نیز نباید خیلی کوچک یا خیلی بزرگ باشد. محوطه ی 100 متر در 100 متر برای تجربه اول کفایت است.

بعد از اینکه منطقه ی مناسب را انتخاب کردید و Data Mapper را بر روی گوشی خود نصب کردید، زمان آن می رسد که از برنامه استفاده کرده و پرواز خود را طرح ریزی کنید.

راهنمای گام به گام نقشه برداری هوایی

همه چیز بسیار ساده است. بعد از اینکه وارد برنامه شدید (بدون نیاز به log in شدن)، برنامه از شما می خواهد تا پرواز خود را نقشه ریزی کنید.

راهنمای گام به گام نقشه برداری هوایی

باید بر روی مربع سمت چپ صفحه کلیک کنید. در این صورت منطقه پرواز بر روی صفحه ظاهر می شود. حالا باید منطقه ی مورد نظر نقشه برداری خود را مشخص کنید.

راهنمای گام به گام نقشه برداری هوایی

شما می توانید این کار را بر اساس تصاویر ماهواره ای انجام دهید، اما ممکن است این تصاویر قدیمی باشند و نقشه ریزی تصویربرداری شما را با مشکل مواجه کنند. به همین دلیل بهتر است اطمینان حاصل کنید که منطقه ی انتخاب شده بر روی برنامه گوشی به طور دقیق با محوطه ی ای که در دنیای واقعی شما به دنبال نقشه کشی از آن هستید، باشد. اگر تصاویر ماهواره ای قدیمی هستند یا احتمال این وجود دارد که با انتخاب منطقه اشتباه، هلی شات شما آسیب ببیند، می توانید از این راهکارها استفاده کنید:

وقتی شما در زمینی که قرار است از آن تصویربرداری کنید، باشید، برنامه علاوه بر نشان دادن منطقه ی مورد بررسی شما، موقعیت شما را نیز با نقطه های آبی نشان می دهد. می توانید به دور منطقه ی انتخابی خود راه بروید و متناسب با موقعیتی که برنامه از شما نشان می دهد؛ یعنی همان نقاط آبی؛ در صورت اشتباهی بودن منطقه ی انتخاب شده توسط برنامه، آن را اصلاح کنید.

راهنمای گام به گام نقشه برداری هوایی

یکی از مهم ترین پارامترهای نقشه برداری ارتفاع پرواز است. هرچه ارتفاع پرواز پایین تر باشد، هلی شات شما باید تصاویر بیشتری را برای بررسی منطقه منتخب بگیرد، پس زمان مورد نیاز برای اتمام کار نیز و به همین ترتیب زمان پردازش داده نیز بیشتر خواهد شد. باید ارتفاع پرواز هلی شات خود را بر اساس ابعاد و ارتفاع منطقه ی مورد نظر خود و همچنین میزان دقتی که انتظار دارید، تنظیم کنید. برای یک منطقه کوچک که ابعاد آن زیر 100 متر در 100 متر است، پرواز هلی شات در ارتفاع 10 متری حدود 10 دقیقه زمان می برد که در این مدت نیز می توانید 150 تصویر تهیه کنید. اگر ارتفاع پرواز را به 30 متری افزایش دهیم، مدت زمان پرواز به 2 دقیقه کاهش خواهد یافت و تعداد تصاویر هم به عدد 50 خواهد رسید. با علم بر اینکه با یک بار شارژ حدود بیش از 20 دقیقه می توانید هلی شات خود را در آسمان نگه دارید، تخمین بزنید که چه محیطی را می توانید با یکبار شارژ نقشه برداری کنید.

4- پرواز دادن هلی شات

برای بلند شدن پرنده باید گوشی هوشمند خود را به هلی شات DJI خود متصل کرده و بر روی “fly” بزنید و به سادگی پرنده را بلند کنید.

راهنمای گام به گام نقشه برداری هوایی

با استفاده از برنامه شما می توانید مسیر پرواز و همچنین زاویه دوربین هلی شات خود را کنترل کنید اما نمی توانید تنظیمات مربوط نور دوربین را انجام دهید. تنظیمات نور دوربین همان وضعیتی خواهد بود که آخرین بار آن را تنظیم کرده اید. بنابراین بهتر است در ابتدا تنظیمات مربوطه را در برنامه DJI Go انجام دهید و سپس کوادکوپتر خود را پرواز دهید.

بعد از به پایان رسیدن تصویربرداری هوایی یا در صورتی که باتری هلی شات شما رو به اتمام باشد، برنامه، پرنده را به طور خودکار به محل اولیه پرواز باز خواهد گرداند.

 اگر قرار است از مکان هایی مانند ساختمان ها تصویربرداری کنید، پیشنهاد می شود که تعدادی تصاویر مضاعف از زوایای مختلف از آنها نیز تهیه نمایید. با این کار مدل سه بعدی نهایی شما بهتر خواهد شد. برای انجام اینکار، مد خودکار DJI یعنی “Point of Interest” را انتخاب کنید یا اینکه به طور دستی با استفاده از برنامه DJI Go آن را انجام دهید. مطمئن شوید که تمام جزییات سازه را در ارتفاع نسبتا پایین گرفته باشید.

5- تصاویر تهیه شده را بازبینی کنید

اگر فرصت را دارید، تا زمانی که هنوز در محل تصویربرداری هستید، تصاویر تهیه شده را ببینید، اینکار زمان زیادی را از شما صرفه جویی می کند. علاوه بر اینکه می توانید مطمئن شوید که تصاویر دلخواه را تهیه کرده اید، می توانید تصاویر نامربوط را نیز حذف کرده و در ادامه نیز دیگر زمان خود را صرف پردازش آنها نکنید. تصاویر آسمان یا تصاویری که در زوایای عجیب گرفته شده است می تواند بر افکت نهایی ارتوموزاییک و مدل سه بعدی تاثیر بگذارد.

به خاطر داشته باشید که DJI تصوایر شما را طبق نقشه پرواز شما نامگذاری مجدد نمی کند، به همین دلیل بر روی SD کارت تمام تصاویر به ترتیب ذخیره می شوند. دسته بندی تصاویر تهیه شده از پرواز که می خواهید آنها را پردازش کنید در یک فولدر جداگانه می تواند مراحل بعدی کار را برای شما راحت تر کند.

6-  بارگذاری تصاویر برای پردازش

حالا زمان آن رسیده تا تصاویر خود را بارگذاری کنید. برای انجام اینکار باید به سایت datamapper.com رفته و حساب کاربری ایجاد کنید. به بخش Survey رفته و Upload Survey را انتخاب کنید.

راهنمای گام به گام نقشه برداری هوایی

حالا تصاویر منتخب خود را وارد کنید.

راهنمای گام به گام نقشه برداری هوایی

از شما خواسته می شود تا جزییات دوربین را نیز وارد کنید، اما از متادیتای تصاویر این اطلاعات به طور خودکار وارد خواهد شد.

راهنمای گام به گام نقشه برداری هوایی

در پایان نتیجه نهایی را انتخاب کنید.

راهنمای گام به گام نقشه برداری هوایی

نتیجه نهایی می تواند یک تصویر هوایی مسطح از منطقه ی مورد نقشه برداری است که “اورتوموزاییک” یا پوینت کلود 3D نامیده می شود. باگذاری تصاویر شما چند دقیقه زمان می برد و سپس داده ها باید پردازش شوند. وضعیت پردازش در وب سایت نشان داده می شود. مدت زمان این مرحله نیز بین چند دقیقه تا چند ساعت بر اساس منطقه ی پروژه شما متغیر است.

7- از پروژه خود لذت ببرید!

بعد از به پایان رسیدن پردازش، یک ایمیل دریافت خواهید کردف و آخرین کاری که باید انجام دهید این است که از اولین پروژه ی نقشه برداری خود لذت ببرید.

در تصویر زیر شکل اورتوموزاییک مربوط به یک نقشه برداری را می بینید:

راهنمای گام به گام نقشه برداری هوایی

میزان جزییات واقعا تحسین برانگیز است.

راهنمای گام به گام نقشه برداری هوایی

می توانید مدل سه بعدی آن را نیز ببینید:

راهنمای گام به گام نقشه برداری هوایی

به طور کلی نقشه برداری با هلی شات فرآیند آنچنان پیچیده ای نیست و شما می توانید به راحتی از پس این کار سرگرم کننده برآیید.

منبع : سایت thedroneu

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *