کوادکوپتر

نکات مهم اولین پرواز با کوادکوپتر

پرواز یک کوادکوپتر در آسمان آبی که با مهارت خلبان همراه است

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که برای اولین بار قرار است پرواز با کوادکوپتر را تجربه کنید یا آنکه تجربه پرواز دارید اما برای اولین بار قرار است پرنده جدید خود را به پرواز در آورید، بهتر است به نکات زیر دقت فرمایید:

1- اتصال گارد محافظ ملخ را دست کم نگیرید

اتصال گارد محافظ ملخ در پرواز‌های اولیه کوادکوپتر یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن توجه ویژه داشته باشید. این گاردها به دلایل ایمنی و محافظت از کوادکوپتر و افرادی که در اطراف محیط پرواز هستند، دارای اهمیت بسیاری است. در زیر به برخی از دلایل اهمیت اتصال گارد محافظ ملخ در پرواز‌های اولیه پرداخته‌ایم:

  • پیشگیری از آسیب به ملخ‌ها: ملخ‌ها بخش‌های حیاتی و البته بسیار آسیب پذیر کوادکوپتر هستند. حفاظت از آنها در تمامی پروازها به خصوص پروازهای اول،بسیار حیاتی است. گارد محافظ ملخ‌ها جلوی برخورد مستقیم با اشیاء مانند درختان، دیوارها یا سایر موانع را می‌گیرد و از خرابی‌های احتمالی ملخ‌ها جلوگیری می‌کند.
  • حفاظت از محیط اطراف: بدون شک وقتی که برای اولین بار پرواز می‌کنید، کنترل کوادکوپتر را به خوبی در دست ندارید. در این حالت، احتمال برخورد با اشیاء مختلف وجود دارد. گارد محافظ ملخ‌ها کمک می‌کند که این برخوردها به موانع و اشیاء محیطی کمترین آسیب وارد کند.
  • کاهش خطر برخورد با افراد: همانطور که گفتیم، در حین پرواز‌های اولیه، کنترل کوادکوپتر کمی دشوار است و احتمال وارد کردن کوادکوپتر به نزدیکی افراد و حتی خود شما وجود دارد. گارد محافظ ملخ‌ها به عنوان یک پوشش اضافی عمل کرده و از برخورد مستقیم با اشخاص جلوگیری می‌کند.
  • راحتی در تمرینات: هنگامی که از گارد محافظ ملخ‌ استفاده می‌کنید، از تمرینات و تجربه‌های پروازی خود لذت بیشتری خواهید برد. چرا که این گاردها از نگرانی‌های اضافی درباره آسیب‌رساندن به ملخ‌ها در حین تمرینات پروازی کم می‌کند.

در نهایت، اهمیت اتصال گارد محافظ ملخ‌ها در پرواز‌های اولیه به منظور ایجاد ایمنی بیشتر و جلوگیری از آسیب به ملخ‌ها و کوادکوپتر به شدت تأکید می‌شود. بهتر است در همه مراحل تمرینات خود از این گاردها استفاده کنید تا تجربه پروازی ایمن‌تر و بدون نگرانی را تجربه کنید.

گارد محافظ ملخ های کوادکوپتر

2- محیط بازی را برای پرواز با کوادکوپتر انتخاب کنید.

برای اولین پرواز حتما پرنده را در یک محوطه باز روی زمین بگذارید و خود در پشت پرنده ایستاده و سپس اقدام به پرواز پرنده نمایید. پشت پرنده جایی است که درب باتری پرنده وجود دارد و دوربین پرنده، نشان دهنده ی جلوی پرنده است. اتکا به چراغ سبز یا قرمز برای مشخص کردن سر جلو یا سر عقب پرنده مناسب نیست، چراکه ممکن است در یک پرنده چراغ سبز نشانه سر جلو پرنده باشد و در پرنده دیگر، چراغ سبز نشان دهنده عقب پرنده باشد. بهتر است همانطور که گفته شد، برای مشخص کردن سر جلو یا عقب پرنده خود، به جای درب باتری یا دوربین آن دقت کنید. این نکته را جدی بگیرید. برای اولین پرواز حتما در پشت پرنده خود بایستید. در این بخش، به جزئیات بیشتری در مورد اهمیت محیط پرواز، عوامل تاثیرگذار و نکات مهم در این زمینه می‌پردازیم:

  • ایمنی: انتخاب محیطی که از موانع، درختان و ساختمان‌ها دور باشد، به شما اطمینان می‌دهد که در صورت ایجاد مشکل در کنترل پرواز، احتمال برخورد با موانع حداقل است و از خطرات ناشی از برخورد با اشیاء جلوگیری می‌کند.
  • دوری از مناطق پرتردد: انتخاب فضایی که دور از مناطق پرتردد مانند معابر عمومی، پارک‌ها، مراکز خرید و مکان‌های تجاری باشد، از دسترسی غیرمجاز افراد به کوادکوپترتان جلوگیری می‌کند و به حفظ حریم خصوصی شما و دیگران کمک می‌کند. طبیعت به خصوص محیطهای بیابانی برای اولین پروازها بهترین گزینه هستند.
  • فضای اطراف فرودگاه و محدودیت‌های امنیتی: در اطراف فرودگاه‌ها و مناطقی که به عنوان فضای فرودگاهی تعریف شده است، پرواز کوادکوپتر ممنوع و البته بسیار خطرناک است. همچنین، برخی مناطق نظامی یا اماکن حساس امنیتی نیز ممکن است محدودیت‌های خاصی در قبال پرواز داشته باشند. از این محدودیت‌ها با خبر شوید و هرگز در این مناطق پرواز نکنید. برای آگاهی از قوانین و مقررات پرواز کوادکوپتر در ایران این مقاله را بخوانید.
  • تاثیرات آب و هوا: بدون شک شرایط آب و هوایی می‌توانند بر پرواز کوادکوپترتان تأثیر داشته باشند. در شرایط باد قوی، باران یا برف شدید، پرواز کوادکوپتر دشوار می‌شود و می‌تواند کنترل آن را دشوار کند. همچنین، از پرواز در شرایط مه آلود، طوفانی یا رعدبرق در روز و شب‌ خودداری کنید.

شرایط هوایی بد

  • ارتفاع و فضای محدود: توجه داشته باشید که در بعضی مناطق، محیط پرواز محدودیت ارتفاع دارد. این ممکن است به دلیل نزدیکی به فرودگاه‌ها یا مناطق حساس امنیتی باشد. همچنین، پرواز در مکان‌هایی با فضای محدود مانند درون ساختمان‌ها یا درون دره‌ها نیز خطرناک است و می‌تواند به از دست رفتن کنترل کوادکوپتر و ایجاد مشکلات کنترلی منجر شود.
  • رعایت اصول اخلاقی: پرواز در مناطقی که ممکن است از حیث اخلاقی یا اجتماعی مناسب نباشد (مانند مکان‌های مسکونی یا خصوصی) خوب نیست و ممکن است منجر به نارضایتی دیگران شود. همیشه از احترام به حریم خصوصی دیگران پیروی کنید.

شاید سوال برایتان پیش بیاید که با توجه به اطلاعاتی که گفته شد، کجا میتوان به راحتی با کوادکوپتر پرواز کرد؟ در ایران، بهترین مکان پرواز در طبیعت و به دور از امکان و مناطق حساس و امنیتی است. کوادکوپتر خود را به پرواز در بیارید و از مناظر و زیبایی های کشورتان از دید تازه ای بنگرید  لذت ببرید.  با رعایت این نکات، محیط پروازی ایمن و مناسب برای تجربه پرواز با کوادکوپتر خواهید داشت.

آموزش پرواز با کوادکوپتر

3- تنظیمات کوادکوپتر را قبل از پرواز به درستی انجام دهید!

تنظیمات پرواز یکی از مراحل اساسی قبل از پرواز با کوادکوپتر است که چند مرحله دارد. در این بخش، به بیشتر بررسی جزئیات این مراحل پرداخته‌ایم:

  • تنظیم چرخش (Yaw):
    چرخش یا “Yaw” به چرخش کوادکوپتر در حول محور عمودی اشاره دارد. این تنظیم به شما امکان کنترل جهت‌گیری کوادکوپتر در هوا را می‌دهد. در صورتی که چرخش کوادکوپتر ناپایدار باشد، پرواز دچار مشکل خواهد شد و کنترل آن را دشوار می‌کند. با تنظیم دقیق این پارامتر، می‌توانید به راحتی کنترل جهت پرواز را به دست بگیرید.
  • تنظیم ارتفاع (Throttle):
    تنظیم ارتفاع یا “Throttle” به تنظیم توان موتورها اشاره دارد که بر ارتفاع کوادکوپتر تأثیر می‌گذارد. تعادل مناسب بین توان موتورها در پرواز باعث حفظ ارتفاع مطلوب خواهد شد. تنظیم نادرست می‌تواند منجر به افت یا افزایش ناخواسته ارتفاع شود و کنترل پرواز را سخت کند.
  • تنظیم تعادل (Roll و Pitch):
    تنظیمات “Roll” و “Pitch” به کنترل حرکت به سمت راست یا چپ (Roll) و به جلو یا عقب (Pitch) کوادکوپتر اشاره دارند. تنظیمات نادرست می‌توانند منجر به انحراف‌های ناخواسته پرنده از مسیر یا ناتوانی خلبان در کنترل کوادکوپتر شوند.
  • کالیبره‌ کردن سنسورها:
    منظور از این مرحله کالیبره کردن سنسورهای ژیروسکوپ و شتاب‌سنج است. این عمل به کوادکوپتر کمک می‌کند تا در جهت‌یابی و تشخیص حرکات به درستی عمل کند. دستورالعمل‌های تولیدکننده را به دقت دنبال کنید تا سنسورها به درستی کالیبره شوند. میتوانید مقاله آموزش کالیبره کردن کوادکوپترهای syma را مطالعه کنید.
  • تست‌های اولیه:
    پس از تنظیمات اولیه، پیشنهاد می‌شود تست‌ کوتاهی انجام دهید تا از درستی تنظیمات و عملکرد کوادکوپتر اطمینان حاصل کنید. این تست‌ها می‌توانند شامل ارتفاع‌گیری و چرخش‌های ساده در هوا باشند.
  • بروزرسانی نرم‌افزار:
    نرم‌افزار کنترلی کوادکوپتر ممکن است به طور دوره‌ای بروزرسانی شود. اطمینان حاصل کنید که نرم‌افزار کوادکوپتر و رادیو کنترل به آخرین نسخه بروزرسانی شده باشند تا از بهترین عملکرد و اصول ایمنی بهره‌برداری کنید. توجه کنید که برای اجرای بهتر نرم افزار کوادکوپتر ، حتما زبان گوشی تان انگلیسی باشد. 
  • دقت کنید ملخ ها باید ضربدری بسته شوند!
    نکته حائز اهمیت در مورد ملخ های کوادکوپتر شما این است که ملخ ها به صورت ضرب در با یکدیگر متفاوت اند. یعنی هر ملخ مخالف جهت ملخی که در کنار آن است می چرخد، اما جهت چرخش آن با ملخ روبروی یا پشت خود یکی است.

ملخ های کوادکوپتر

4- از حالت های پرواز مختلف کوادکوپترتان استفاده کنید

استفاده از حالت‌های پروازی مختلف در کوادکوپترها به شما امکان می‌دهد تجربه‌ی پروازی متنوع و بهینه‌تری را داشته باشید. این حالت‌ها توسط رادیوکنترل کوادکوپتر تعیین می‌شوند و می‌توانند به شما در انجام تمرینات، آموزش‌ها، پروازهای تفریحی یا حتی عملیات‌های حرفه‌ای کمک کنند. در ادامه به برخی از حالت‌های پروازی معمول و مهم در کوادکوپترها اشاره می‌کنیم:

  • حالت آموزشی (Training Mode):
    این حالت مخصوص تازه‌کاران است که برای اولین بار در حال یادگیری پرواز با کوادکوپتر هستند. در این حالت، کوادکوپتر با ارتفاع کمتری پرواز میکند و مانور حرکاتش به حداقل می‌رسد تا احتمال وقوع حوادث کمتر شود. همچنین، دستورات کنترلی پرواز به شکلی ساده‌تر تنظیم می‌شوند تا تازه‌کاران بتوانند با کوادکوپتر آشنا شوند و تجربه‌ی ایمن‌تری داشته باشند.
  • حالت استاندارد (Normal Mode):
    این حالت برای پروازهای تمرینی و تفریحی استفاده می‌شود. در این حالت، کوادکوپتر با تمام قابلیت‌ها و حرکات خود در اختیار شما قرار می‌گیرد و شما می‌توانید پروازهای مختلف را تجربه کنید. این حالت پایداری و کنترل دقیقتری نیاز دارد و برای تمرین حرکات پیچیده و پروازهای دقیق مفید است.
  • حالت اسپرت (Sport Mode):
    در این حالت، کوادکوپتر با سرعت بیشتری حرکت میکند و زمان پاسخ‌گویی کمتری به رادیو کنترل دارد. این حالت برای پروازهای تفریحی و دینامیک مناسب است و به شما اجازه می‌دهد حرکات سریع‌تر و هیجان‌انگیزتری را تجربه کنید. با این حال، توجه داشته باشید که کنترل کوادکوپتر در این حالت کمی دشوارتر است.
  • حالت اتوماتیک (Autonomous Mode):
    بعضی کوادکوپترها از حالت‌های اتوماتیک برای اجرای مسیرها و حرکات خاص استفاده می‌کنند. در این حالت، می‌توانید مسیرها و نقاط مختلفی را تعیین کنید و کوادکوپتر به صورت خودکار این مسیرها را طی کند. این حالت برای عملیاتی مثل عکاسی و فیلم‌برداری هوایی، مفید است.

با استفاده هوشمندانه از حالت‌های پروازی مختلف، می‌توانید تجربه‌ی پروازی امن‌تر، کاربردی‌تر و هیجان‌انگیزتری داشته باشید. حتماً دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌های تولیدکننده را به دقت مطالعه کنید.

مد هدلس را تنها زمانی که در پشت پرنده هستید، فعال نمایید. همانطور که گفته مد هدلس به پرنده شما کمک می کند تا فارغ از اینکه سر آن به کدام سمت قرار گرفته است، در جهتی که شما دستور داده اید، جابجا خواهد شد. نکته دیگر در مورد هدلس مد این است که وجود اشیاء آهنی می تواند در عملکرد آن تاثیرگذار باشد.

مد هدلس

اگر کوادکوپتر شما دارای دوربین است، در دفعات اول پرواز آن را بر روی پرنده خود سوار نکنید. ابتدا سعی کنید به پرواز با پرنده خود مسلط شوید و سپس در دفعات بعدی دوربین را نصب کنید.

5- حواستان به باتری کوادکوپتر باشد!

باتری و مدت زمان پرواز یکی از عوامل حیاتی در پرواز کوادکوپترها است که تاثیر زیادی بر تجربه پروازی شما دارد. در ادامه به برخی نکات مهم در مورد باتری و مدت زمان پرواز می‌پردازیم:

  • نوع باتری:
    باتری‌های استفاده شده در کوادکوپترها معمولاً از نوع لیتیوم پلیمر (LiPo) هستند. نوع و ظرفیت باتری بر توان پرواز و مدت زمانی که می‌توانید با کوادکوپتر پرواز کنید تأثیرگذار است. باتری‌های با ظرفیت بالا معمولاً زمان پرواز بیشتری دارند، اما وزن بیشتری دارند. معمولات باتری فابریک خود کوادکوپتر بهینه ترین ظرفیت برای آن پرنده است پس سعی نکنید آن را جایگزین کنید ولی میتوانید به دنبال باتری یدک فابریک برای پرنده خود باشید.  باتری‌ها با ولتاژ و ظرفیت‌های مختلف عرضه می‌شوند. ولتاژ باتری‌ها به صورت سلول‌ها (سل‌ها) اعلام می‌شود (مثلاً 3S یا 4S که به ترتیب به معنای 3 و 4 سلول لیتیومی هستند). ظرفیت نیز به امپرساعت (mAh) اندازه‌گیری می‌شود و نشان‌دهنده مقدار انرژی ذخیره شده در باتری است. باتری با ظرفیت بالا معمولاً مدت زمان پرواز بیشتری دارد.
  • مدیریت مصرف انرژی:
    برای افزایش مدت زمان پرواز و بهره‌وری بهتر از باتری، می‌توانید به مواردی مانند سرعت پرواز، ارتفاع و حرکات پیچیده توجه کنید. استفاده بهینه از تریم‌ها و تنظیمات پرواز نیز می‌تواند مصرف انرژی را کاهش دهد.
  • هشدار و بازگشت به محل اصلی پرواز:
    بعضی کوادکوپترها دارای قابلیت هشدار و بازگشت به محل اصلی پرواز (Return to Home) هستند و در صورت کاهش باتری به سمت نقطه شروع پرواز باز میگردند.  این ویژگی به شما کمک میکند تا از سقوط ناگهانی جلوگیری کند.
  • مراقبت از باتری:
    مراقبت صحیح از باتری‌ها نقش مهمی در ماندگاری و عمر طولانی آنها ایفا می‌کند. باید به تعلیمات تولیدکننده در مورد شارژ و تخلیه باتری‌ها دقت کرده و از شوک‌ها و ضربه‌های ناگهانی جلوگیری کنید. توجه داشته باشید که باتری های لیتیوم پلیمر را نباید در حالت شارژ و دشارژ کامل نگه دارید و اگر قصد دارید چند روزی از کوادکوپتر خود استفاده نکنید حتما باتری آن را تا نصفه شارژ کنید (بهترین ولتاژ برای نگهداری ولتاژ 3.7 ولت برای هر سل است). توصیه میکنیم برای افزایش طول عمر باتری خود حتما مقاله نحوه نگهداری باتری را مطالعه کنید.

چند نکته :

  • به عنوان تجربه اول، از زیاد ارتفاع گرفتن بپرهیزید. پشت پرنده خود بایستید، پرنده را تا ارتفاع حداکثر یک متری در یک فضای باز بالا بیاورید و در یک مربع یک در یک آن را به پرواز درآورید. این کار را تا زمانی که به طور کامل بر پرواز با کوادکوپتر خود مسلط شوید، ادامه دهید
  • هیچ گاه پرنده شما بدون دلیل دچار اختلال در پرواز یا بی ثباتی نخواهد شد. در صورت بروز چنین مشکلی، حتما دلیل را بیابید.
  • اگر پرنده شما دارای مد تغییر سرعت است، آن را در پایین ترین حالت قرار دهید.
  • در صورتی که پرنده شما دارای GPS نیست، گزینه “بازگشت به خانه یا همان RTH” در این پرنده قابل اعتماد نخواهد بود.
  • هیچگاه پرنده را از دید خود خارج نکنید. در تمام لحظات پرواز، سعی کنید پرنده خود را تحت نظر داشته باشید.
  • در صورت اصابت پرنده با مانع، حتما گاز را ببندید تا ملخ ها از حرکت بایستند و از آسیب بیشتر پرنده جلوگیری شود. اگر سیستم شما اوتوهاور بود، پرنده را دیس آرم کنید. نحوه دیس آرم کردن نیز در آموزش مربوط به راه اندازی کوادکوپترها گفته شده است .
  • همه پرنده ها قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه دارند. اما بهتر است از این گزینه پروازی بی رویه استفاده نکنید. در صورت اجرای این حرکت، حتما اطمینان حاصل نمایید که ارتفاع پرنده مناسب باشد. در برخی مدل ها، تنها، فشردن دکمه چرخش باعث چرخش ۳۶۰ درجه نخواهد شد و باید پس از آن به پرنده فرمان حرکت به چپ یا راست داده شود.

با بکارگیری اصول اولیه بالا می توانید از پروازی مطمئن و دلچسب لذت ببرید. این به شما کمک میکنه که دچار اشتباهات بزرگ به خصوص در پرواز اول نشوید.  گروه ایستگاه پرواز بر آن است تا با به اشتراک گذاری این نکات ساده اما حائز اهمیت، شما را در تجربه ای دلنشین همراهی کند. برای اطلاعات بیشتر در زمینه کوادکوپترها منتظر آموزش های بعدی ما باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *