شرکت سایما به تازگی از کوادکوپتر رونمایی کرده که مشابه آن را تا پیش از این ارائه نکرده بود. تا کنون این برند مدل های بسیار زیادی از انواع هلیکوپتر ها و کوادکوپتر ها را به بازار عرضه کرده، از انواع کواد کوپتر های کوچک، دوربین دار، بزرگ ،دوربین دار با ارسال زنده تصویر، جی پی اس دار، دوربین دار با قابلیت چرخش دوربین و غیره . اما تا کنون کوادکوپتر ای که قادر به تاشو بودن بازوهای خود باشد در بین محصولات این شرکت ندیده بودیم. شاید بهتر است بگوییم که جای یک کوادکوپتر تاشو در بین محصولات شرکت سایما حسابی خالی بود.خوشبختانه طراحان شرکت سایما به این خلا پی بردند و کوادکوپتر z1 را طراحی کردند.
کوادکوپتر کوچک و جمع و جور با بازوهای تاشو اما با قابلیت های بسیار زیاد که در ادامه به بررسی تک تک این ویژگی ها خواهیم پرداخت. شاید بتوان گفت یکی از بهترین انتخاب ها برای افرادی که کوچک بودن یک کواد کوپتر و قابلیت حمل آسان آن برایشان از اولویت بالایی برخوردار است همین کوپتر z1 تازه تولید شده توسط شرکت سایماست.
کوادکوپتر Z1، پرنده ای بدون رادیو کنترل!
شاید اولین چیزی که در هنگام جعبه گشایی کواد کوپتر اعلان نظر شما را به خود جلب میکند نبوده رادیوکنترل درون جعبه است. رادیو کنترل وسیله بسیار مهمی است که امکان کنترل کوادکوپتر را به کاربر می دهد و این وسیله در واقع پل ارتباطی میان خلبان و گفت بهتر است و نبود آن بدون شک علت دیگری دارد.
یکی از تفاوت های بارز کوادکوپتر z1 با سایر مدل ها امکان کنترل کوادکوپتر تنها با گوشی همراه است. قبل از این قابلیت را روی کواد کوپتر x۲۳w و کوادکوپتر x۵uw و دیگر مدل ها دیده بودیم. اما این قابلیت به عنوان یک ویژگی اضافه به آن مدل های اضافه شده بود درون جعبه یک رادیو کنترل مناسب برای کواد کوپترها وجود داشت و همچنین قابلیت کنترل با گوشی همراه هم از ویژگی های کوادکوپتر بود. اما تفاوت کوادکوپتر syma Z1 در نبود رادیو کنترل درون بسته است یعنی خلبان فقط باید با استفاده از گوشی همراه خود کواد کوپتر را کنترل کند. برای تبدیل گوشی هوشمند خود به رادیو کنترل کوادکوپتر Z1 فقط کافی است اپلیکیشن سایما فلای را از از لینک های زیر دریافت کرده و روی گوشی خود نصب کنید این اپلیکیشن با تمام گوشی هایی با سیستم عامل های آندروید و ios کارایی کامل دارد.
ابعاد کوچک و بازوهای تاشو
از ویژگیهای بارز کوادکوپتر سایما Z1 میتوان به ابعاد کوچک و جمع و جور آن اشاره کرد تاشو بودن بازوهای کواد کوپتر به حمل بسیار راحت تر از آن کمک می کند. هنگامی که بازوهای کوادکوپتر در حالت جمع قرار دارند و ابعاد این کوادکوپتر به اندازه یک کف دست می شود و به راحتی داخل جیب و کیف قرار میگیرد.
قابلیت تاشو بودن بازوهای یک کوادکوپتر را قبل ها در کوادکوپتر حرفه ای مویک ساخت شرکت دی جی آی دیده بودیم. همین امر باعث شد تا محبوبیت این کوادکوپتر بین کاربران به سرعت و به شدت افزایش پیدا کند. در برخی از مدلهای کوادکوپتر های مبتدی هم این قابلیت بعدها اضافه شد که در سایت ایستگاه پرواز هم چند عدد از آنها ارائه و با استقبال خوبی از طرف مخاطبان رو به رو شد اما هیچ یکی از آنها برند سایما نبودند به جرات می توان کوادکوپتر سیما Z1 را اولین کوادکوپتر تاشو شرکت سایما دانست.
قصد حمل کوادکوپتر را دارید کافیست بازوهای آن را جمع کنید و کوادکوپتر را داخل یک جعبه کوچک یا یک کیف کوچک بگذارید. قابلیت حمل آسان کوادکوپتر Z1 از بزرگترین مزیت های آن در کنار سایر قابلیت های شگفت انگیز آن است.
امکان تعیین مسیر پروازی با دست
یکی از مهمترین دغدغه های طراحان کواد کوپتر های مبتدی و حرفه ای به صورت مداوم اضافه کردن قابلیت هایی به محصولات خود است که باعث شود ارتباط خلبان و کواد کوپتر در آسمان راحت تر باشد. به این منظور هر بار شرکت ها سعی می کنند ویژگی را به کوادکوپترهای خود اضافه کنند تا کاربران مبتدی بتوانند راحت تر دستورات خود را به کوادکوپتر منتقل و در آسمان اجرا کند.
یکی از این ویژگی ها که کار را برای خلبانان مبتدی بسیار راحت می کند خلبان خودکار کوادکوپترهای مبتدی است. این ویژگی به خلبان کمک می کند تا مسیر دلخواهی پرواز خود را با انگشت روی صفحه نمایش گوشی همراه خود رسم کند کوآدکوپتر طبق آن مسیر پرواز خود را آغاز کرده و طی می کند این قابلیت برای زمانی که می خواهید از یک سوژه تصویر برداری کنید و مسیر خاصی را برای حرکت دوربین خود در آسمان در نظر دارید بسیار کارآمد خواهد بود. با استفاده از این قابلیت فقط کافیست همه حواس خود را به تصویربرداری بدهید تا زیباترین تصاویر را ثبت و ضبط و در نهایت به اشتراک بگذارید.
نمای تصویری از این ویژگی در تصویر زیر نشان داده شده است همان طور که در عکس می بینید شخص روی صفحه نمایشگر گفته خود مسیر مارپیچی را انتخاب کرده تا کواد کوپتر بر اساس آن پرواز خود را آغاز کند. توصیه می شود برای تسلط بهتر روی این قابلیت ابتدا آن را در فضاهای باز تست کنید تا توانید نحوه اجرای پرنده خود در آسمان را طبق الگویی که رسم کرده اید ببینید.
کوادکوپتر z1 دارای قابلیت چرخش 90 درجه دوربین
ارسال زنده تصویر روی گوشی همراه به شما کمک می کند که به صورت آنلاین و لحظه ای کادری که دوربین در هنگام پرواز در حال ثبت آن است مشاهده کنید. با این ویژگی به خوبی تسلط خواهید داشت که در حال ثبت چه تصاویری هستید. بدون شک همیشه دوربین طبق ایده آل ذهنی شما تنظیم نمی شود معمولاً در این شرایط باید با دانش پروازی خود کوادکوپتر را کمی به سمت جلو و عقب متمایل کنید تا بتوانید کاری که دوست دارید را روی مانیتور ببینید و تصاویر مورد علاقه خود را ثبت و ضبط کنید.
اما چندی پیش شرکت سایما طراحی روی دوربین های خود پیاده کرد که بدون استفاده از گیمبال امکان چرخش دوربین و تغییر کادر را به کواد کوپتر میداد این قابلیت اولین بار روی کوادکوپتر x۲۵pro پرو و بعدها روی کوادکوپتر x۸sw اضافه شد. ویژگی کارآمدی که کمک می کند بدون تغییر زاویه خود کوپتر و همچنین بدون استفاده از گیمبال که قطعه گرانبها و سنگینی است دوربین زاویه خود را تغییر داده و کادری که مورد علاقه خلبان است پیدا کند.
همانطور که گفته شد گیمبال علاوه بر قیمت بالا دارای وزن زیادی هم هست بنابراین کوپتر های کوچکی مانند کوادکوپتر Z1 که ابعاد بزرگی ندارند قابلیت حمل گیمبال را ندارند بنابراین بهترین انتخاب برای این مدل ها امکان چرخش خود دوربین است در تصویر زیر نحوه چرخش دوربین نمایش داده شده است. این دوربین قابلیت چرخش ۹۰ درجه را دارد که برای پیدا کردن کادر مناسب کافیست.
چراغ های پر نور و کم مصرف کوادکوپتر z1
بدون شک پرواز شما در آسمان محدود به روز نمی شود. افراد زیادی تمایل دارند در شب پهپاد خود را پرواز می دهد و بنابراین وجود چراغ های پرنور از لازمه هاي یک کواد کوپتر است.
چراغ های ایده آل برای یک کواد کوپتر باید علاوه بر نور زیاد مصرف پایینی هم داشته باشند، طبیعتا مصرف بالا باعث می شود تا سریعتر شارژ کوادکوپتر کاهش پیدا کند و زمان پرواز آن کم شود. همانطور که در تصویر زیر می بینید کوادکوپتر Z1 دارای چند چرا روی بدنه خود است که به خلبان این امکان را می دهد تا در شب مکان آن را به راحتی تشخیص داده و پیدا کند. البته نمیتوان گفت که بهرهمندی از ال ای دی های پرنور و کم مصرف از ویژگیهای خاص این است اما به دلیل ابعاد کوچک آن می توان و قابلیتی روی کوادکوپتر Z1 را یک نقطه مثبت برای آن در نظر گرفت.
استفاده از اپتیکال فالو برای عدم برخورد با زمین
اگر تاکنون رادیو کنترل یک کواد کوپتر را به دست گرفته باشید و درگیر کنترل یک پهپاد در آسمان شده باشید مطمئنا نمی دانید که یکی از کارهای دشوار در کنترل پرنده فرود آوردن صحیح آن روی زمین است. اغلب کاربران به خصوص خلبانان مبتدی در بارهای اول پرواز در هنگام فرود به دلیل اینکه تسلط کافی روی رادیو کنترل و پرنده ندارند و ضربات محکمی در هنگام ورود به آن می زنند. همین امر باعث شد تا طراحان کواد کوپترهای مبتدی به فکر بیفتند و قابلیت پرواز و فرود با یک دکمه را روی کوادکوپتر ها اضافه کند. این ویژگی کمک میکرد تا با استفاده از یک دکمه کوادکوپتر به راحتی از زمین بلند شده و با استفاده از یک همان دکمه در هنگام پرواز به آرامی روی زمین بنشیند. اما طراحان کواد کوپتر Z1 برای حل این مشکل چاره دیگری اندیشیدند. آنها یک دوربین کوچک در زیر پرنده تعبیر کردند تا با استفاده از پردازش تصویر جلوی ضربات که ممکن است از پایین به کوادکوپتر وارد شود گرفته شود. این قابلیت مزیتی نسبت به پرواز و فرود خودکار با یک دکمه دارد و آن این است که کوادکوپتر مدام در حال پردازش تصویری اطلاعات در قسمت پایین خود است و هر مانعی مانند درخت و یا سایر موانع دیگر را به راحتی رد می کند. در تصویر زیر می توانید موقعیت این دوربین را روی کواد کوپتر ببینید.
مد گرانشی کوادکوپتر
اغلب کوادکوپترها و یا بهتر است بگوییم نزدیک به همه آنها استفاده از جو استیک های روی رادیو کنترل و هدایت می شوند. با استفاده از جوی استیک ها و حرکت آنها به راست و چپ میتوانیم یک کوادکوپتر را در آسمان به سمت راست چپ جلو و عقب حرکت بدهیم. راه جذاب تری هم برای کنترل یک کواد کوپتر در آسمان وجود دارد!
حتما تا کنون بازی های کامپیوتری را بازی کرده اید که بر اساس زاویه گوشی همراه شما نسبت به زمین کار میکند این موضوع یا همان گراویتی بر اساس جاذبه زمین کنترل سوژه در آن بازی را به دست می گیرد. کوادکوپتر Z1 هم از همین ویژگی برخوردار است و با استفاده از مواد گرانش این امکان را به خلبان خود میدهد که با حرکت دادن گوشی همراه به سمت راست و چپ و خم کردن آن را در آسمان حرکت دهد این کار می تواند لمس بهتری از نوع حرکت پهپاد در آسمان به خلبان منتقل کرده و کنترل آن را آسان تر کند.
البته مورد گراویتی را قبلاً در تعداد محدودی از مدل های کوادکوپتر دیده بودیم پس از اینکه طراحان شرکت سایما با استقبال کاربران از این مد مواجه شدند سعی کردند که این قابلیت را در کوادکوپتر های محبوب خود مانند کواد کوپتر Z1 اضافه کنند.
قابلیت حفظ ارتفاع پهپاد در آسمان
هنگامی که یک کواد کوپتر در آسمان پرواز می کند یکی از معیارهایی که تعیین میکند خلبانی که رادیو کنترل این کوادکوپتر را به دست دارد یک خلبان حرفه ای است یا از کاربران تازه وارد این حوزه است، پرواز نرم کوادکوپتر در آسمان است. تغییر های ناگهانی در ارتفاع پرواز کواد کوپتر دقیقا همان نکته ای است که از آن می کند خلبانی که رادیوکنترل این گفته را به دست آورد یک خلبان تازه کار است. بنابراین باید توجه داشته باشید که از اولین نکاتی که به هنگام پرواز یک پرنده روی آن تمرکز می کنیم حفظ ارتفاع آن در یک نقطه مشخص باشد. هر چقدر که این کار بدون استفاده از مود حفظ ارتفاع دشوار است در مقابل با استفاده از قابلیت حفظ ارتفاع کواد کوپتر آسان می شود.
کوادکوپتر Z1 از قابلیت حفظ ارتفاع برخوردار است یعنی با استفاده از یک بارومتر دقیق ارتفاعی که پرنده درحال پرواز با آن است را اندازه گیری کرده و سعی میکند کواد کوپتر را در آن ارتفاع نگه دارد. ویژگی زمانی که بخواهید از یک سوژه تصویربرداری کنید از اهمیت ویژه ای برخوردار است هیچ بیننده دوست ندارد در هنگام تماشای یک تصویر ویدئویی مدام زاویه دید دارد عوض شود بنابراین یکی از معیارهای یک تصویر برداری خوب نگه داشتن دوربین در یک ارتفاع ثابت است. با استفاده از قابلیت حفظ ارتفاع گفته به راحتی می توانید پرنده را در یک ارتفاع ثابت در آسمان نگه دارید و زیباترین تصاویر ویدیویی را ثبت و ضبط کنید.
مد هدلس
یکی از دشواری های کنترل یک کواد کوپتر در آسمان تشخیص جهت سر پرنده به خصوص در فاصله های دور است. اغلب طراحان با وجود تقارنی که برای پرواز یک کوادکوپتر مورد نیاز است سعی می کنند تا اختلاف ظاهری در جهت پرنده ایجاد کند تا خلبان بتواند از روی زمین جهت سر پرنده را تشخیص دهد وجود چراغ هایی با رنگ های متفاوت که نشان دهنده جلو و عقب پرنده است. وجود بازوهای با رنگ های مختلف و یا سایر علائمی که به کاربر نشان دهد که سر پرنده به کدام سمت است همگی از ترفند هایی هستند که طراحان برای نمایش جهت سر پرنده به خلبان روی زمین استفاده می کند.
اما دلیل این امر چیست؟ هنگامی که یک کواد کوپتر در آسمان در حال پرواز است، فقط زمانی دستورات خلبان را روی رادیو کنترل به درستی انجام می دهد که جهت سر پرنده در راستای قرار گیری خلبان باشد این به این معنی است که دستور راست چپ عقب و جلوی خلبان با هر چرخشی روی پرنده دچار تغییر شده و حتی ممکن است کنترل پرنده را دچار اشکال کند بنابراین طراحان کوادکوپتر می کند تا با طراحی ظاهری جهت پرنده را در آسمان به خلبان نشان دهند تا در صورتیکه هر تغییری در آن ایجاد شد سریع خلبان برای اصلاح آن اقدام کند.
عمو شاید این کار برای خلبانان مبتدی کمی دشوار باشد در پروازهای اول که امکان سقوط و کرش های احتمالی بالاست، استفاده از مد هدلس میتواند جهت سر پرنده را در کنترل آن غیرفعال کرده و کمک کند تا یک خلبان مبتدی فارغ از جهت گیری کواد کوپتر در آسمان به درستی آن را هدایت کند.
اگر یک خلبان مبتدی هستید و تسلط کافی روی پرواز با یک کوادکوپتر ندارید کافیست این متن را فعال کنید تا بتوانید مستقل از جهت گیری پرنده در آسمان آن را کنترل کنید.
ارسال زنده تصویر
به جرأت میتوان گفت که دوربین دار بودن و امکان ارسال زنده تصویر روی گوشی همراه و مانیتور یکی از مهمترین فاکتورهای اغلب کاربران در هنگام خرید کواد کوپتر های مبتدی است. این موضوع به قدری مهم است که در نامگذاری محصول ها نیز از آن استفاده می شود، مشتریان اغلب برای انتقال سریع مفاهیم و فاکتورهای مورد نیاز خود ویژگی را در نام محصول ذکر میکند و عنوان میکند که یک کوادکوپتر دوربین دار با ارسال زنده تصویر احتیاج دارند. بنابراین مدل هایی که از این ویژگی بهره مند هستند با اختلاف نسبت به سایر مدل ها از محبوبیت بالایی برخوردارند. کوادکوپتر Z1 هم از این قاعده مستثنا نیست و بهره مندی از دوربین ای که امکان چرخش ۹۰ درجه را دارد و همچنین ارسال زنده تصویر روی گوشی همراه شما از مهم ترین فاکتور های دوستداران کوادکوپتر بهره مند است.
کوادکوپتر را به پرواز در آورید و با استفاده از چرخش دوربین زاویه ای که دوست دارید از آن تصویر برداری کنید تنظیم کنید تمام این مراحل را روی گوشی همراه خود با دقت رصد کنید و ببینید حال زمان آن رسیده تا زیباترین تصاویر هوایی را ثبت و ضبط کنید و با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
قابلیت حفاظت دو گانه
قابلیت حفاظت دوگانه دو فاکتور مهمی است که لازم است پرنده هایی که به خصوص توسط خلبانان مبتدی پرواز داده می شوند آنها را داشته باشد.
اولین مورد بهره مندی است سیستم خاموشی خودکار در هنگام برخورد کوادکوپتر با موانع است . یکی از شایع ترین مشکلاتی که در هنگام خلبانی کوادکوپتر های مبتدی پیش می آید برخورد آنها با موانعی مانند درخت و یا ساختمان است. از آن جایی که در حالت پرواز ملخ ها با سرعت بسیار بالایی در حال چرخش هستند برخورد آنها با موانع باعث آسیب رسیدن شدید به ملخ ها و حتی شکستن آنها میشود و به دنبال آن موتور ها هم آسیب می بیند و اگر این ضربه شدید باشد و یا مدت زمانی که ملخ توانایی چرخش ندارد بالا رود این آسیب به برد هم می رسد.
بنابراین بهرهمندی از سیستمی که به صورت خودکار در هنگام برخورد کوادکوپتر با موانع آن را خاموش کند میتواند در حفظ سلامت آن بسیار موثر باشد. نگران سقوط کوادکوپتر از ارتفاع بر روی زمین نباشید چون این آسیب به مراتب کمتر از زمانی است که کوادکوپتر مثلاً در لابلای یک درخت گیر کرده باشد و پرههای آن توانایی چرخش از لابلای شاخه ها را نداشته باشد.
جمع بندی
با توجه به ویژگی هایی که در بالا در مورد کوادکوپتر z1 توضیح داده شد، میتوان گفت این مدل یکی از مدلهای محبوب کاربران خواهد بود . بعد از سالها تجربه در این زمینه تا حدودی می توانیم سلیقه کاربران و مشتریان خود را پیش بینی کنیم، اغلب مشتریان به خصوص خلبانان مبتدی تمایل دارند کوادکوپترهای را خریداری کنند که امکانات زیادی برای پایداری کوادکوپتر در آسمان داشته باشد ، علاوه بر آن ارسال زنده تصویر و بهرهمندی کوادکوپتر از دوربینی که توانایی چرخش را داشته باشد حال چه با استفاده از یک گیمبال و یا چه با استفاده از چرخش ۹۰ درجه دوربین!از مواردی است که اغلب مشتریان ترجیح می دهند محصولی که انتخاب می کند که این ویژگی را داشته باشد.
با یک نگاه کلی به کواد کوپتر z1 می توان گفت با توجه به قابل حمل بودن مدل این کوادکوپتر یک گزینه مناسب برای اغلب کاربران است. منتها اگر علاقهای به یک کوادکوپتر با ابعاد بزرگ نداشته باشید، تفاوت سلیقه همیشه بوده ، هست و خواهد بود ! بنابراین ممکن است افرادی که ترجیح میدهند پرواز یک کوادکوپتر با ابعاد بزرگ را در آسمان تجربه کند از کوادکوپتر z1 چندان خوششان نیاید و در مقابل کاربرانی که دوست دارند کوادکوپتر جمع و جور داشته باشند آن را نسبت به سایر مدل ها برتر ببیند.
سوالی دارید؟
از طریق لینک زیر و از طریق واتس آپ بپرسید تا متخصصان ما درسریعترین زمان به آن پاسخ دهند.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.