دوئل فرکانس ۲٫۴ و ۵ گیگاهرتز

اگر سراغی از محصولات آرسی گرفته باشید، یکی از توضیحاتی که درباره ی محصول مورد نظر به شما داده می شود، فرکانس کاری آن است. معمولا برای ماشین کنترلی و کوادکوپتر مبتدی فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز ، و برای کوادکوپترهای حرفه ای فرکانس ۵ گیگاهرتز در مشخصات کنترلر محصول نوشته می شود. اما ببینیم این اعداد یعنی چه و چه اختلافی بین این دو فرکانس وجود دارد؟

اکثر دستگاه‌هایی که سیگنال رادیویی منتشر می‌کنند مانند روترهای وایرلس، تلفن‌های بیسیم، گوشی موبایل، و همانطور که گفته شد برخی از رادیوکنترل های آرسی در باند ISM عمل می‌کنند. ISM مخفف industrial ،scientific و medical (صنعتی، علمی و پزشکی) است. باند ISM  وسعتی از ۲٫۴۰۱GHz  تا ۲٫۴۷۳ GHz دارد اما به ‌اختصار باند ۲٫۴ GHz نامیده می شود.

باند متفاوت دیگری که هم وجود دارد که به Unlicensed NationalInformation Infrastructure شناخته می‌شود و به‌اختصار ۵ GHz نام‌گذاری شده است.

اما بریم سراغ تفاوت های این دو فرکانس از سه منظر:

Range 

معمولاً در ارتباط بی سیم هرچه فرکانس بیشتر شود، برد کمتر می شود و منطقه محدود تری را تحت پوشش قرار می دهد. مهمترین دلیل این موضوع این است که فرکانس های بالاتر نمی توانند به راحتی از اجسام جامد مانند دیوار عبور کنند. فرکانس های پایین تر اینکار را بهتر انجام می دهند. در نتیجه شما در ۲٫۴ برد بیشتری نسبت به ۵ گیگاهرتز دارید.

Bandwidth

فرکانس های بالاتر سرعت و پهنای باند بیشتری در انتقال اطلاعات دارند. یعنی شما در فرکانس های بالاتر فایل ها را سریع تر دانلود یا آپلود می کنید. پس برای استفاده از برنامه هایی که پهنای باند بالایی استفاده می کنند مانند Video Streaming باند فرکانسی ۵ بسیار بهتر از ۲٫۴ است و شما پهنای باند بیشتری را در ۵ گیگاهرتز دارید.

Interference

 امروزه اکثر دستگاه ها از باند فرکانسی ۲٫۴ برای ارتباط بی سیم خود استفاده می کنند. در نتیجه شما در مناطق شلوغ مانند آپارتمان ها حتماً Interference بسیار زیادی از دستگاه های دیگر دریافت می کنید. تداخل بیشتر یعنی اختلال در سرعت و حتی در بعضی موارد قطع شدن ارتباط بی سیم شما. در باند فرکانسی ۲٫۴ حتی اکثر کانال ها با هم همپوشانی دارند. اما در باند فرکانسی ۵ گیگاهرتز علاوه بر اینکه تعدّد دستگاه های استفاده کننده بسیار کمتر از ۲٫۴ می باشد، هیچ تداخلی هم بین کانال های آن وجود ندارد.

به طور کلی امواج فرکانسی ۲٫۴ گیگاهرتز در حالت تئوری توانایی مخابره اطلاعات با سرعتی معادل ۴۵۰ و یا ۶۰۰ مگابیت بر ثانیه (Mbps) را دارا می‌باشند، اما این رقم در باند ۵ گیگاهرتز به ۱۳۰۰ مگابیت بر ثانیه افزایش پیدا کرده است، بنابراین باند فوق به‌صورت عادی پهنای‌باند و سرعت بسیار فراتری را در اختیار مصرف‌کنندگان خود قرار می‌دهد، اما متأسفانه طول‌موج کوتاه تر و انرژی بیشتر آن در حالت کلی محدوده تحت پوشش و همچنین قدرت مؤثر نفوذ امواج از طریق اجسام جامد (مانند دیوار) را با کاهش بیشتری همراه ساخته‌اند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *