ماشین کنترلی بخرم یا نخرم؟ قسمت دوم

خب عزیزان ایستگاه پرواز، رسیدیم به قسمت دوم این مقاله. بهتره قبل از استارت این قسمت، قسمت اول ش رو بخونید. بریم ادامه بدیم.
قیمت ماشین کنترلی

اینکه چقد باید برای خرید مدل آرسی هزینه کنید شاید بخش زیادیش به جیب خودتون برمیگرده، ولی اینو ب خاطر داشته باشید که شاید ماشین کنترلی ارزون در ابتدا که تازه کارید، بیشتر وسوسه تون کنه، ولی در ادامه واسه اینکه همچنان سرپا نگهش دارید، شاید مجبور بشید بیشتر خرج کنید. البته این باعث نشه که زیادی هم پول بریزید پای خرید آرسی، اونم وقتی هنوز نمی دونید با این سرگرمی حالتون خوب میشه یا اصن آدم دنیای آرسی هستید یا نه! خلاصه که عاقلانه خرید کنید.

ماشین های الکتریکی یا ماشین های سوختی

ماشین های الکتریکی

اگه تازه کارید، پیشنهاد من براتون اینه که با ی ماشین الکتریکی استارت بزنید.

این مدل ها نسبت به ماشین های سوختی، ارزون تر، نگهداریشون راحت تر، و خیلی کم سر و صدا ترن. دیگه اینکه این مدل ها آماده بازی تون هستند، یعنی نیاز به سوخت گیری ندارن. یعنی در واقع تنها کاری که لازم دارید انجام بدید اینه که باتری شو شارژ کنید و تمام. پس اگه خیلی حوصله صبر کردن واسه استارت بازی ندارید، این مدل ها براتون ایده آل ترن. اگرچه، این الکتریکی بودن شون باعث میشه که قدرت ماشین های سوختی رو نداشته باشن، هرچند که این مسئله چیزی از قابلیت های این مدل کم نمی کنه!

ی نکته دیگه اینکه ماشین های الکتریکی سریع تر از ماشین های سوختی، انرژی رو به چرخ ها میرسونن، پس در نتیجه، استارت سریع تری دارن.

ماشین های سوختی

ماشین کنترلی سوختی از سوخت نیترو استفاده می کنن که به راحتی می تونید خریداری ش کنید و شاید ی کم گرون باشن. تو ایستگاه پرواز هم می تونید سفارش بدی  ازین سوخت ها.

این ماشین ها، سریع، قوی و پر سروصدا هستن. اگه به لحاظ بودجه تو مذیقه اید، این مدل ماشین شاید براتون مناسب نباشه!

این ماشین ها معولا به لحاظ وزنی سنگین ترن، که این باعث میشه راحت تر دچار شکستگی بشن و بنابراین خرج بیشتری هم می تراشن.

هم اینکه همونطور که اولش م گفتم، نیاز به سوخت هم دارن که خب بلاخره ی خرج مضاعفه!

دیگه اینکه این ماشین ها دچار نشتی هم میشن و ی نکته دیگه اینکه این ماشین های نیاز دارن که broken in  بشن یعنی باید قبل از استارت بازی باید چن بار با سرعت کم باهاش دور بزنید و بعد بتازونیدشون-که بهتون اطمینان میدم بعد از ی مدت کسل تون می کنه.

خلاصه اینکه با وجود این موارد من همچنان فن ایم مدل ماشین ها هستم چون وزن بالایی دارن و سر و صدای وحشتناکی ام تولید می کنن. اگرچه اگه شما تازه کارید و دنبال ی ماشین کم خرج و پر دوام ترین، ماشین های الکتریکی باید انتخاب اول تون باشه.

موتور

خیلی نخوام پیجیده ش کنم، باید بگم کلا دو مدل موتور ماشین وجود داره.

موتور براش

موتورهای براش برای افراد مبتدی بهترین هستند، چون تو این موتورها از براش برای تبدیل برق به حرکت استفاده میشه. ماشین هایی که موتور براش دارن، نسبت به موتورهای براشلس، قدرت شون کمته، اما برای یک فرد مبتدی، میزان قدرتی که موتورهای براش تولید می کنن، کافیه و هم اینه این موتورها قیمت شون ارزون ترم هست.

موتور براشلس

این موتورها به لحاظ فنی، بهینه ترن چون انرژی کمتری در اثر اصطحکاک از دست میدن. این یعنی که ماشین های براشلس سریع تر از نمونه های براش حرکت می کنن و همین طور قدرت بیشتری هم دارن، اما شما باید هزینه خیلی بیشتری هم در قبال این ماشین ها پرداخت کنید.

این موتورها دوام بیشتری هم دارن چون دارای براش نیستن که دچار فرسایش و اینا بشه.

اما نکته اینجاست که در ماشین های براشلس، اینجوری تصور میشه که فرد قبلا تجربه ی روندن ماشین ارسی رو داشته، پس خیلی برای فرد مبتدی این ماشین ها توصیه نمیشه چون فرمون دهی ماشین و حتی سیستم تعلیق شون می تونه  برای ی تازه کار کمی سخت باشه.

2WD یا ۴WD؟

ماشین هایی که نیرو رو به دو چرخ عقب یا دو چرخ جلو منتقل می شود ۲WD  و اونایی که نیرو رو به هر چهار چرخ منتقل می کنن ۴WD  یا همان دو دیفرانسیل میگن. ۲WD ی سری مزیت دارن از جمله اینکه نسبت به دو دیفرانسیل ها ارزون ترن، و ازونجا که آهسته تر از ۴WD هستند، احتمال شکستنشون هم کمتره. چیز دیگه اینکه روندن این ماشین ها از دو دیفرانسبل ها سخت تره، به خاطر همین انگار که شق القمر می کنید وقتی یاد میگیردشون و شاید براتون جذاب باشه این مسئله!

۴WD معمولا بعد از تسلط بر ۲WD   پیشنهاد میشن. قوی ترن و کنترل شون با اینکه خیلی “غیرقابل کنترل “ن و این مسئله واسه خیلی از ارسی کارها نهایت جذابیته، راحت تره.

باتری

LiPo

اگرچه که وقتی شما ی ماشین الکتریکی می خرید خودش باتری شو داره، اما بد نیس ی توضیحاتی ام در مورد باتری این ماشین ها بدیم.

بارتی های لیپو یا لیتیوم پلیمری از سل های متعدد لیتیوم پلیمر تهیه شدن که هر کدوم شون ۳٫۷ ولت انرژی تولید می کنن و این باعث میشه که باتری های قوی ای باشن.

Ni-Mh

این باتری ها انرژی ۱٫۲ ولت تولید می کنن که یعنی قدرت لیپو ها رو ندارن ولی خوب ارزون تر از اونان.

نکته مشترک در مورد این باتری ها اینه که در حفظ و نگهداری شون کوشا باشید عزیزان (خخخخ)، دقت کنید که بهشون اسیب وارد نکنید یا اینکه نندازیدشون چون باعث تولید مدار کوتاه میشه و داستان میشه براتون.

خب. دیگه فک می کنم چیزایی که لازم بود بدونید رو خیلی اجمالی بهش پرداختیم و الان اگه آماده اید که وارد این دنیای پر سرعت و قدرت بشید، فقط کافیه ی سری به قسمت ماشین کنترلی های ایستگاه پرواز بندازید و متناسب با سلیقه ی خودتون دنبال کیس مورد نظر خودتون بچرخید.

منبع: سایت هابی هلپ

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *