اسباب بازی های آرسی چگونه کار می کنند؟

امروزه تقریبا در هر خانه ای می توان سراغی از محصولات آرسی مانند ماشین های کنترلی، هواپیماهای مدل، هلیکوپترها و اخیرا کوادکوپترها گرفت. در این مقاله یاد خواهیم گرفت اجزای تشکیل دهنده اسباب بازی های RC کدام اند و در کل این محصولات چگونه کار می کنند. همچنین خواهید دانست تفاوت بین رادیوکنترل و ریموت کنترل در مدل ها چیست. با ایستگاه پرواز همراه باشید.

انواع اسباب بازی های آرسی:
ماشین ها
هواپیماها
هلیکوپترها
قایق ها

اگرچه مکانیک کار هر کدام از این دسته بندی ها متفاوت از دیگری است، اصول اولیه در بین همه آنها مشابه است. تمام اسباب بازی های آرسی دارای چهار جزء اصلی هستند:
• ترنسمیتر- شما ترنسمیتر را در دستان خود نگه می دارید تا از طریق آن اسباب بازی آرسی خود را کنترل کنید. این کار از طریق ارسال موج های رادیویی به رسیور انجام می شود.
• ریسیور- آنتن و برد مداری که درون اسباب بازی شما تعبیه شده است تا سیگنال های ارسالی از ترنسمیتر را دریافت کند و موتور اسباب بازی را روشن کند.
• موتور(ها)- موتورها می توانند چرخ ها را بچرخانند، فرمان را حرکت دهند، ملخ ها را راه بیاندازند و غیره.
• منبع انرژی- که معمولا یک باتری قابل شارژ است.

بیایید نگاه دقیق تری به هر یک از اجزای بالا بیاندازیم:
اسباب بازی های آرسی معمولا دارای یک جزء دستی هستند که شامل کلیدهای کنترلی و رادیوترنسمیتر است. ترنسمیتر از طریق یک کانال فرکانسی سیگنال را به ریسیور درون اسباب بازی میفرستد. ترنسمیتر دارای یک منبع انرژی نیز هست که معمولا یک باتری ۹ ولتی است و انرژی کنترل و انتقال سیگنال را فراهم می کند. اختلاف اصلی بین اسباب بازی های رادیوکنترلی و ریموت کنترلی آن است که انواع ریموت کنترل دارای سیم هستند که کنترلر و اسباب بازی را به هم متصل می کند، در حالیکه انواع رادیوکنترلی همیشه بی سیم هستند. 

ترنسمیترها دارای کنترلرهای تک-منظوره تا چند-منظوره هستند. مثالی از کنترلرهای تک منظوره آنهایی هستند که با فشار اهرم روی آنها اسباب بازی به جلو حرکت می کند و آزادسازی اهرم اسباب بازی را به عقب بر می گرداند. 
اکثر کنترلرهای چند-منظوره حرکات زیر را اجرا می کنند:
• جلو
• عقب
• جلو و چپ
• جلو و راست
• عقب و چپ
• عقب و راست
در سیستم های آرسی پیشرفته تر معمولا از دو جوی استیک بر روی کنترلر استفاده می شود که هر کدام فرمان های اجرایی گوناگونی را به اسباب بازی می فرستند. 

بیایید نگاه نزدیک تری به یک تراک آرسی بیاندازیم. فرض می کنیم فرکانس کاری این ماشین ۲۷٫۹MHz باشد. هنگامی که شما از ترنسمیتر استفاده کنید، سلسله اتفاقات زیر رخ می دهد:
۱٫ شما دکمه روی ترنسمیتر را فشار می دهید تا ماشین به جلو برود.
۲٫ با فشردن دکمه تماس های الکتریکی ایجاد می شود که مداری که به یک پین مخصوص در مدار مجتمع IC متصل است را کامل می کند. 
۳٫ مدار تکمیل شده باعث می شود تا ترنسمیتر مجموعه ای از پالس های الکتریکی را منتقل کند. هر گروه از پالس ها دارای گروه کوچکی از پالس های هماهنگ سازی هستند. در ماشین آرسی ما بخش هماهنگ سازی –که ریسیور را از اطلاعات ورودی آگاه می کند- چهار پالس است که دارای ۲٫۱ میلی ثانیه طول با فاصله ۷۰۰ میکروثانیه هستند. بخش پالس، که آنتن را از اطلاعات جدید مطلع می کند، از پالس های ۷۰۰ میکروثانیه با فواصل ۷۰۰ میکروثانیه استفاده می کند. 

رشته پالس ها:
جلو: ۱۶ پالس
عقب: ۴۰ پالس
جلو/چپ: ۲۸ پالس
جلو/راست: ۳۴ پالس
عقب/چپ: ۵۲ پالس
عقب/راست: ۴۶ پالس

۱٫ ترنسمیتر مجموعه ای از امواج رادیویی که با فرکانس ۲۷۹۰۰۰۰۰ سیکل در ثانیه (۲۷٫۹MHz) نوسان می کنند را می فرستد که به آن مدوله سازی پالس می گویند.
۲٫ ماشین به طور مداوم به دنبال فرکانس اختصاصی (۲۷٫۹MHz) برای سیگنال است. هنگامی که ریسیور امواج رادیویی را از ترنسمیتر دریافت می کند، سیگنال دریافتی را به فیلتری میفرستد که همه سیگنال های دریافتی توسط آنتن را به غیر از فرکانس های (۲۷٫۹MHz) بلوکه می کند. سیگنال باقی مانده به یک رشته پالس الکتریکی تبدیل می شود. 
۳٫ رشته پالس به IC درون ماشین فرستاده شده و با دکود کردن، موتور متناسب را روشن می کند. برای مثال اگر رشته پالس ۱۶ تایی (رو به جلو) باشد، به این معنی است که IC جریان مثبت را به موتور میفرستد تا چرخ ها را به راه بیاندازد. اگر رشته پالس بعدی ۴۰ تایی باشد (عقب)، IC جریان موتور را معکوس خواهد کرد تا در جهت عکس بچرخد. 
۴٫ شفت موتور به جای اینکه به طور مستقیم به محور متصل شود، دارای یک چرخدنده در انتهای آن است. با این کار سرعت موتور کاهش می یابد اما گشتاور افزایش یافته و باعث می شود در صورت استفاده از موتورهای کوچک در ماشین انرژی کافی فراهم شود. 
۵٫ ماشین به جلو حرکت می کند. 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *