دو نوع اصلی موتور در مولتی روتورها و ماشین های کنترلی آرسی موتورهای براش و براشلس هستند. اگر با دنیای آرسی ها آشنا باشید، حتما در مورد این دو نوع موتور شنیده اید، اما به احتمال خیلی زیاد تفاوت این دو نوع و برتری کدام یک را نمی دانید. در این مقاله هر آنچه که باید در مورد این دو نوع موتور آرسی خواهید دانست. با ایستگاه پرواز همراه باشید.

این دو نوع موتور چگونه کار می کنند و تفاوت آنها در چیست؟

شاید شنیده باشید که یکی از این دو نوع موتور آرسی قوی تر از دیگری است یا بهتر می چرخد. اما آیا به طور دقیق می دانید تفاوت اصلی بین موتور براش و براشلس چیست؟

پاسخ ساده به این سوال این است که موتورهای براش دارای برس هستند و موتورهای براشلس فاقد برس! اما در واقع پاسخ کمی پیچیده تر از این هاست.

به لحاظ فنی موتورهای براش و براشلس از اصل فنی مشابهی پیروی می کنند.

با تامین جریان در سیم پیچی موتورها میدان الکترومغناطیسی ایجاد می شود. در این صورت سیم پیچی ها حرکت جاذبه و دافعه را نسبت به مغناطیس دائمی انجام داده و باعث چرخش شفت می شوند.

بنابراین انرژی از یک سیم پیچ به سیم پیچ بعدی منتقل شده و باعث می شود تا شفت موتور به طور دائم بچرخد.

تشریح موتورهای DC براش

همانطور که پیش از این گفته شد، موتورهای براش دارای برس در درون خود هستند.

این موتورها معمولا از مس، نقره یا گرافیت ساخته شده و برای تبدیل الکتریسیته به حرکت استفاده می شوند. با برقراری تماس بین این موتورها با سوئیچ چرخنده مکانیکی به نام کموتاتور (جابجاگر) جریان الکتریکی منتقل می شود.

با ورود جریان در سیم پیچ ها و تولید میدان مغناطیسی و جاذبه و دافعه ی ناشی از آن، آرمیچر یا همان روتور شروع به چرخش می کند.

در موتورهای براش  سیم پیچ ها بر روی روتور قرار گرفته اند و آهنرباها روی استاتور قرار دارند.

مزیت های موتورهای براش

یکی از مزایای موتورهای براش این است که بسیار ساده و قابل اعتماد اند! این موتورها یک کنترل ساده دو-سیمه فراهم می کنند و این مسئله برای افراد مبتدی و تازه کار در دنیای آرسی بسیار مناسب است.

با وجود سادگی، این موتورها قدرت مانوور بیشتری را برای مثال برای یک ماشین کنترلی فراهم می کنند.

علاوه بر کنترل ساده، موتورهای براش برای افراد مبتدی قیمت مناسب تری نیز نسبت به موتورهای براشلس دارند.

یکی دیگر از ویژگی های موتورهای براش این است که به راحتی می توانید آنها را متناسب با سرعتی که از آنها انتظار دارید از طریق ولتاژ ورودی کنترل کنید.

معایب موتورهای براش

اصلی ترین عیب موتورهای براش بهره ی انرژی پایین آنهاست. به طور کلی سطح بهره ی این موترهای آرسی بین ۷۵% تا ۸۰% است. مقدار این کمیت برای موتورهای براشلس بین ۸۵% تا ۹۰% است.

نوع طراحی موتورهای براش گویای چرای این مشکل است. محدودیت مکانیکی برس ها باعث میشود تا موتور محدوده سرعت پایین تری را نسبت به موتورهای براشلس تامین کند.

بعلاوه، در اثر سوئیچ مداوم کموتاتور، برس ها و شفت ها در موتورهای براش، نویز الکتریکی و الکترومغناطیسی زیادی تولید می شود. همچنین در اثر تماس دائم عناصر درون این موتورها، اتلاف گرمایی بالا رفته و در نتیجه نیروی چرخشی پایین می آید.

نکته منفی دیگر موتورهای براش فرسوده شدن برس ها در آنهاست. بنابراین بعد از مدتی نیاز به جایگزینی احساس خواهد شد.

موتورهای DC براشلس

ساختار موتورهای براشلس متفاوت از موتورهای براش است.

در این موتورها سیم پیچی ها به جای آنکه روی روتور باشند، بر روی استاتور قرار دارند، و آهنرباها روی روتور جایگذاری شده اند. این طراحی منحصر به فرد نیاز به برس در این موتورها را کاملا بر طرف می کند.

یک موتور براشلس علاوه بر روتور بیرونی، از سه فاز کویل محرک و یک سنسور مازاد برای تشخیص مکان روتور و قطعات الکترونیکی استفاده می کند.

بعلاوه در این موتورها از یک تقویت کننده استفاده می شود که توسط یک قطعه الکترونیکی مانند رمزگذار نوری راه اندازی می شود تا درون موتور میدان مغناطیسی تولید کند.

مزیت های موتورهای براشلس

برخلاف موتورهای براش که عمر کمی دارند، موتورهای براشلس دارای عمر بیشتری هستند زیرا این موتورها فاقد برس بوده و در نتیجه دچار فرسودگی از این بابت نمی شوند. تنها چیزی که در این موتورها نیاز به چک دارد، یاتاقان است که با روغن کاری دوره ای می توان آن را به راحتی سرپا نگه داشت.

بهترین نکته در مورد موتورهای براشلس آن است که معمولا ۵ تا ۶ سال بدون مشکل برای شما کار خواهند کرد.

اما وزن این نوع از موتورهای آرسی نیز به مراتب کمتر از موتورهای براش است. بنابراین بار کمتری را به وسیله ی آرسی شما تحمیل کرده و در نتیجه سرعت و قدرت مانوور را بهبود می بخشد.

بعلاوه، موتور براشلس نسبت به یک موتور براش با ابعاد یکسان، قدرت و زمان بیشتری را برای شما فراهم می کند.

در رابطه با بهره ی موتورها نیز، نوع براشلس نویز الکتریکی کمی دارد.

اتلاف گرمایی نیز در موتورهای براشلس خیلی کم بوده و در نتیجه حرکت بیشتری را به عنوان خروجی با مقدار مشابه انرژی الکتریکی نسبت به موتور براش فراهم می کند.

معایب موتورهای براشلس

قطع به یقین موتورهای براشلس از نوع براش گران تر هستند که این مسئله به خاطر کنترل پیچیده و استفاده از سیستم کنترل الکرونیکی سرعت ESC است.

علی رغم قیمت بیشتر، با توجه به اینکه موتورهای براشلس دارای طول عمر بیشتر هستند، در طولانی مدت قیمت تمام شده ی کمتری نسبت به موتورهای براش دارند. چون نیاز به تعمیر و تعویض در آنها کمتر است.

تنها عیب دیگر موتورهای براشلس این است که کنترل سرعت باری کمتری دارند. به همین خاطر برای مثال رانندگی با ماشین کنترلی آرسی با موتور براشلس در مسیر های سنگلاخی کمی مشکل تر از نوع براش خواهد بود.

با توجه به آنچه در این مقاله گفته شد، می توانید موتور مورد نظر خود را از بین دو نوع موتور براش و براشلس انتخاب کنید.

منبع: rcroundup.com