کوادکوپتر

راهنمای کامل آغاز شغل تصویربرداری هوایی با هلی شات

چند نکته ساده و مهم برای تصویربرداری هوایی حرفه‌ای

کوادکوپترها انقلاب عظیمی را در عرصه تصویربرداری هوایی رقم زده اند. نظر به تکنولوژی پیشرفته این لوازم تصویربرداری حرفه ای و قیمت مناسب آنها، اینکه خود را در کسوت یک تصویربردار هوایی تصور کنیم، تا حدودی آسان تر شده است. البته مسلما این گفته به این معنا نیست که برای انکه یک تصویربردار هوایی باشید، تنها کافی است یک هلی شات خریداری کنید و تمام! خیر. برای آنکه بتوانید در این عرصه نوظهور از سایر رقیبان خود پیشی بگیرید و یک شغل با هلی شات داشته باشید، باید چندین قدم اساسی بردارید که قرار است در این مقاله از ایستگاه پرواز به آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

راهنمای کامل آغاز شغل تصویربرداری هوایی یا هلی شات

اصول اولیه را برای تصویربرداری هوایی با هلی شات یاد بگیرید

شاید بدیهی به نظر برسد اما یادگیری اصول اولیه در مورد هلی شات هایی که دارای دوربین هستند، قبل از آغاز کار می تواند به شما کمک کند.

پهپادها می توانند گران باشند. سرمایه گذاری زیاد بر روی چیزی که شاید مطابق تصور شما کار نکند، ایده ی خوبی نیست.

اگرچه کوادکوپترهای مختلف دارای ویژگی های متفاوتی نیز هستند، در زیر به معرفی مواردی می پردازیم که تمام هلی شات ها باید داشته باشند:

  • گیمبال: دوربین هلی شات شما در طول پرواز می تواند در اثر باد یا حرکت خود کوادکوپتر دچار لغزش شود. گیمبال همانند که پایدارکننده عمل می کند و جلوی لرزش دوربین را در حین پرواز پهپاد می گیرد. وجود گیمبال در خلق تصاویر هوایی بدون لرزش و عاری از هرگونه تار شدگی ضروری است.
  • GPS: این واژه در قرن حاضر برای کسی غریبه نیست و کارایی آن نیز مشخص است. برای آنکه به طور دقیق از محل هلی شات خود در حین پرواز اطلاع داشته باشید، لازم است که کوادکوپتر شما مجهز به GPS باشد.
  • FPV: این کلمه مخفف نگاه از منظر اول شخص است و به زمان هایی اطلاق می شود که دوربین هلی شات به طور زنده تصاویر را در حین پرواز به شما انتقال می دهد. این ویژگی شاید جذاب ترین ویژگی کوادکوپترهای دوربین دار باشد، چراکه به فرد کنترل کننده امکان تجربه ی مشاهده مناظر را از چشم اندازی متفاوت می دهد.
  • کنترلر پرنده: با خرید هر هلی شات از ایستگاه پرواز شما یک دستگاه کنترل کننده نیز دریافت خواهید کرد. این کنترلر به مثابه فرمان ماشین برای اتومبیل است، با این تفاوت در برخی از کنترلرها شما اطلاعات پرواز، اطلاعات باتری و…را نیز خواهید داشت.
  • عدم برخورد با مانع: با این ویژگی در کواد کوپترها، امکان برخورد هلی شات با هر مانعی که به طور ناگهانی یا از پیش در مسیر پرواز آن قرار گیرد، حذف می شود.

این مواردی که در اینجا گفته شد تنها بخش کوچکی از اصول اولیه هلی شات ها است. اینکه پهپاد شما دارای چه ویژگی هایی باشد بستگی به مدل آرسی خریداری شده توسط شما دارد.

تجهیزات مناسب خود را خریداری کنید

اگر به دنبال این هستید که شغل با هلی شات و تصویربرداری هوایی را انتخاب کنید، باید هلی شاتی خریداری کنید که نیازهای مربوط به تصویربرداری هوایی شما را تامین کند. اصول اولیه که در بالا گفته شد در عین لازم بودن کافی نیستند.

برای مثال، باید بدانید دنبال پهپادی هستید که خودش دارای دوربین است یا اینکه شما بعد از خریداری هلی شات مد نظر خود قرار است دوربین مورد نظر خود را بر روی آن نصب کنید. هلی شات هایی که خودشان دارای دوربین هستند معمولا بزرگ تر بوده و کیفیت تصاویر پایین تری دارند. کوادکوپترهایی که امکان نصب دوربین مد نظر شما را می دهند، عملا دست شما را در انتخاب دوربینی با قابلیت ثبت تصاویر با رزولوشن بالاتر باز می گذارند.

اگر در این حوزه مبتدی هستید، پیشنهاد می شود با کوادکوپتری که خیلی حرفه ای و پیچیده نیست و وزن کمتری دارد شروع کنید. بعلاوه آنکه خرید یک هلی شات گران با گزینه های حرفه ای تصویربرداری به منزله ثبت تصاویر هوایی خیره کننده از همان آغاز نیست. تصویربرداری حرفه ای و هلی شات مستلزم تمرین فراوان است که بهتر است این تمرین با انواع ارزان تر کوادکوپترها انجام گیرد.

راهنمای کامل آغاز شغل تصویربرداری هوایی یا هلی شات

بهتر است با چند مورد از تجهیزات حیاتی پهپادها نیز آشنا شوید:

  • باتری یدک برای هلی شات خود، چراکه نهایت زمانی که پرنده شما بتواند با ظرفیت یک باتری در آسمان پرواز کند، 10-25 دقیقه است.
  • گارد محافظتی ملخ ها برای ممانعت از برخورد ملخ ها برای مثال با شاخ و برگ
  • گارد محافظتی یدک در مواردی که گاردهای اولیه با آسیب روبرو شوند
  • SD کارت برای اینکه هیچ وقت لنگ پر شدن حافظه نمانید
  • چراغ های LED برای پرواز هلی شات در شب
  • پد فرود برای حفاظت از هلی شات در هنگام فرود پرنده

پرواز با هلی شات را یاد بگیرید

اگر نمی دانید چطور یک کوادکوپتر را پرواز دهید، مسلما نباید منتظر خلق تصاویر خارق العاده نیز باشید. در زیر به چند پیشنهاد برای آنکه کار خود را با هلی شات آغاز کنید، می پردازیم:

  • دفترچه راهنما را مطالعه کنید و با زیر و بم هلی شات خود آشنا شوید
  • در مورد سرعت پرواز هلی شات خود و تنظیمات آن مطمئن شوید
  • برای هر دفعه پرواز تنظیمات دوربین هلی شات خود را چک کرده تا بهترین تصاویر ممکن را ثبت کنید

بعلاوه، در مورد موارد زیر نیز آگاهی کامل داشته باشید:

  • مد هوشمند که به شما امکان ثبت تصاویر هوشمند در شرایط بادی و ناپایدار را می دهد
  • مد ردیابی که برای دنبال کردن سوژه مورد نظر یا حتی خودتان در حین پرواز به کار می رود
  • دیوار جغرافیایی که به منظور محدود کردن حداکثر ارتفاع بالا رفتن یا دور شدن هلی شات بکار می رود

یک بار دیگر لازم است گفته شود که وجود این ویژگی ها به این بستگی دارد که هلی شات شما چه مدلی باشد. اما دانستن ویژگی های متعدد و آگاهی شما از آنها در انتخاب شما نیز می تواند تاثیر گذار باشد.

پیش از پرواز یک چک لیست تهیه کنید

اگر به دنبال این هستید که از تصاویر ثبت شده با هلی شات خود کسب درآمد کنید، باید پیش از پرواز یک چک لیست تهیه کنید. این کار باعث می شود تا در وقت خود نیز صرفه جویی کنید.

موارد زیر را حتما پیش از پرواز چک نمایید:

  • منطقه پرواز: قرار است در چه منطقه ای هلی شات خود را پرواز دهید؟ آیا منطقه پرواز شما منطقه ی خصوصی است که نیاز به اخذ مجوز دارد یا یک مکان عمومی است؟
  • محوطه ی اطراف: آیا در منطقه ی پروازی شما افراد زیادی حضور دارند؟ آیا می توانید در آن منطقه در ارتفاع بالا یا پایین بدون ایجاد خطر پرواز کنید؟ آیا لازم است برای پرواز هلی شات خود در آن منطقه از کسی مجوز اخذ کنید؟
  • شرایط آب و هوایی: شرایط جوی منطقه پرواز چگونه خواهد بود و آیا نیاز به تجهیزات خاصی برای آمادگی دارد؟
  • عمر باتری: آیا تمام باتری های هلی شات خود ا شارژ کرده اید و آیا باتری یدک به همراه دارید؟ مدت زمان مورد نیاز برای ثبت تصاویر مورد نظرتان چقدر است؟
  • تنظیمات هلی شات: با توجه به شرایط جوی، محیط پرواز و منطقه اطراف، چه تنظیماتی بهترین تصاویر ممکن با بالاترین رزولوشن نصیب شما می کند؟
  • ملخ ها: اوضاع ملخ های هلی شات شما چطور است؟ آیا نیازمند تعویض هستند؟ اگر بله، آیا ملخ های یدک در دست دارید؟
  • دوربین کوادکوپتر: آیا دوربین هلی شات به درستی بر روی آن سوار شده است؟
  • کنترلر: آیا تمام دکمه های روی کنترلر درست کار می کنند؟ آیا گوشی هوشمند شما به درستی به کنترلر متصل شده است؟ ایا با یکدیگر سینک هستند؟

اگر برای پاسخ به این سوال ها زمان بگذارید، مطمئن باشید که در حین کار صرفه جویی بیشتری در وقت کرده و سردرگمی کمتری را هم تجربه خواهید کرد. در این صورت خروجی کار شما نیز بهتر و تصاویر با کیفیت تری را ثبت خواهید نمود.

راهنمای کامل آغاز شغل تصویربرداری هوایی یا هلی شات

نکات تصویربرداری با هلی شات و ترفندهای آن را به خاطر بسپارید

علاوه بر چک لیست هایی که تا الان گفته شد، باید با راهکارهایی که به شما امکان ثبت بهترین تصاویر هوایی را می دهد، خود را آشنا کنید، از جمله:

  • از هر منظره ای که قصد دارید تصاویر آن را به ثبت برسانید، چندین مرحله عکس و ویدیو تهیه کنید تا به عکس مد نظر خود برسید.
  • همیشه حواستان به میزان باتری باقی مانده هلی شات باشد تا در اثر کاهش باتری بهترین تصاویر را از دست ندهید یا اینکه هلی شات خود را با آسیب روبرو کنید.
  • به نور خورشید دقت داشته باشید تا تصاویر شما با سایه های ناخواسته خراب نشود.
  • سعی کنید مناظری که می خواهید ثبت کنید دقیقا جلوی دوربین هلی شات قرار گرفته باشد تا بهترین کیفیت و بهترین ثبت تصویر از آن منظره را رقم بزنید.
  • برای کاهش اثرات لرزش دوربین از لانگ شات استفاده کنید.
  • دنبال الگوهای متقارن در تصاویر خود باشید چراکه برای چشم بیننده جذاب تر هستند.

اما شاید آخرین یادآوری برای ثبت بهترین تصاویر هوایی با هلی شات آن باشد که هیچگاه دست از یادگیری بر ندارید. همیشه خود را به برترین تکنیک های روز عکاسی و تصویربرداری مجهز کنید تا از رقبای خود عقب نمانید.

شم اقتصادی داشته باشید

اینکه روی هلی شات سرمایه گذاری کنید، تمام فوت و فن های این شغل را یاد بگیرید، در عین اینکه جذاب است می تواند برای شما محل کسب درآمد نیز باشد. اما به خاطر داشته باشید که این شغل در عین جذابیت، رقبای زیادی را نیز سر راه شما قرار می دهد. پس باید سعی کنید در شغل خود ممتاز و ویژه باشید.

رقبای خود را تحت نظر داشته باشید

با پیشرفت روز افزون تصویربرداری هوایی با کوادکوپترها، افراد بیشتری نیز وارد این عرصه می شوند. اگر بخواهید در این بازار باقی بمانید باید رقبای خود تحت نظر بگیرید و بدانید در کجاهای شغل با هلی شات خلاء وجود دارد.

برای مثال، شاید تمام افرادی که در این حوزه کار می کنند به ثبت تصاویر ثابت با هلی شات متمرکزند و از ساخت ویدیوهای هوایی غافل اند. یا شاید در این حوزه فقط بر روی تصاویری با کیفیت خیلی بالا که قیمت تمام شده بیشتری نیز دارند تمرکز شده است و شما می توانید به فکر خلق آثاری باشید که برای افرادی با درآمد متوسط نیز مناسب باشد.

سعی نکنید در حوزه ای وارد شوید که پیش از شما اشباع شده است. تا جایی که می توانید خود را متمایز و خاص کنید و دنبال سوژه هایی باشید که تک و منحصر به فرد باشند و بتوانید از آن یک خط مفهومی در آثار خود به جای بگذارید.

یک پروفایل آنلاین از آثار خود داشته باشید

مردم همیشه در دنیای اینترنت به دنبال افرادی هستند که بتوانند به آنها در کار با هلی شات و تصویربرداری هوایی کمک کند. پس بهتر است جایی برای نمایش آثار خود به صورت انلاین داشته باشید تا دیده شوید، مثل تمام صفحات مجازی و حتی یک وب سایت.

راهنمای کامل آغاز شغل تصویربرداری هوایی یا هلی شات

سخن پایانی

اگر ندانید از کجا باید تصویربرداری هوایی با هلی شات را آغاز کنید، کار سختی را در پیش خواهید داشت. اما اگر سنجیده قدم در ای حرفه بگذارید، با کمی توصیه از افراد خبره و پشتکار می توانید در آن موفق شوید. پس کافی است در ابتدا اطلاعات لازم در این حوزه را جمع آوری کرده و کوادکوپترها و قابلیت های آنها را به خوبی مطالعه کنید تا بتوانید در بازار کار هلی شات موفق و متمایز باقی بمانید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *